2018-09-03

Sammanfattning av min lässommar

I vanliga fall brukar ju jag göra en liten sammanfattning av vad jag läst i slutet av varje månad. Det har inte skett sen i slutet av maj så därför tänkte jag att det kunde passa att sammanfatta sommarens läsning istället nu när hösten är här.

Det har varit en mager lässommar som ni säker redan har förstått. Huvudet har varit fullproppat med en massa annat och energin till läsning har helt enkelt inte funnits där. Men slutligen i augusti verkar det faktiskt som det släppte en aning och det blev några riktigt bra böcker lästa. Fast vi tar och börjar från början med juni.

Lästa i juni:
  • Sommaren på luffen - Eli Åhman Owerz
  • Magnus Chase and the Ship of the Dead - Rick Riordan
  • Slutet blir döden - Agatha Christie
  • Den lilla bokhandeln runt hörnet - Jenny Colgan
  • The princess saves herself in this one - Amanda Lovelace
  • Vinprovarna - Jan Mårtensson
28254101280061201355177335274789The Princess Saves Herself in this One (Women are Some Kind of Magic, #1)Vinprovarna (Homan, #7)

Lästa i juli:
  • Long way down - Jason Reynolds
  • Den grymmaste månaden - Louise Penny
Long Way Down by Jason ReynoldsDen grymmaste månaden by Louise Penny

Lästa i augusti:
  • Mysteriet på Asthall - Jessica Fellowes
  • Yxmannen - Ray Celestin
  • Falco - Mons Kallentoft och Anna Karolina
  • Ge mig Ivy Pockets huvud på ett fat - Caleb Krisp
  • Bokhandeln på Riverside Drive - Frida Skybäck
  • Arton grader minus - Stefan Ahnhem
  • Inkräktare - Tana French
Mysteriet på Asthall (Mitford Murders #1)Yxmannen by Ray CelestinFalco (Herkulesserien #5)Ge mig Ivy Pockets huvud på ett fat (Ivy Pocket, #3)Bokhandeln på Riverside DriveArton grader minus (Fabian Risk, #3)Inkräktare (Dublin Murder Squad #6)

Så det blev i alla fall femton böcker på hela sommaren och det är någon titel mer än jag trodde. Sommarens bästa får nog helt klart gå till Arton grader minus. Ahnhem gör det igen och igen och igen, skriver frantastiskt spännande bladvändare. Nu bara längtar jag till Motiv X kommer och som tur väl är behöver jag ju inte vänta så länge. 
Som en liten bubblar vill jag tipsa lite extra om Long way down av Jason Reynolds. En kort men fantastisk bok som jag redan känner att jag måste läsa om för att verkligen uppfatta dess nyanser och budskap.

Jag brukar också sammanfatta mina läsmål för året i slutet av de här inläggen men jag tror faktiskt att jag lägger ner det för tillfället. För mig handlar det om lustläsning just nu och därför så är mål inget att sträva efter. Däremot kan jag konstatera att jag har uppnått mitt Goodreadsmål om 70 böcker. Det kan ju i alla fall vara värt att fira lite.


1 kommentar:

  1. Inkräktare var väldigt bra tycker jag, men sedan ser jag flera böcker hos dig som jag också har hemma, men som jag inte har hunnit läsa. Sommaren som jag hade tänkt ägna åt att läsa bara försvann med värmen och jag läste knappt något alls. Kul att se att det kommer fler böcker om Ivy Pocket, jag gillade första boken.

    SvaraRadera