2017-05-23

Skam av Robert Warholm



Erik hittar sin hustru död nedanför trappen. Eftersom han aldrig riktigt vet vad han ska göra frågar han mamma som säger att hon har trillat ner och att Erik måste åka till fjärdingsmannen. Fjärdingsman upptäcker att hon inte alls har trillat utan att hon definitivt har blivit slagen i huvudet och strypt.
Ganska så snabbt blir en zigenare  som vistats i trakten beskylld för mordet. Och jakten på honom sätter fart.


Jag blir positivt överraskad av vad jag läser. Den här boken är inte alls vad jag väntat mig och det är trevligt. Jag är inte insatt i historien som boken bygger löst på så för mig blir det helt och hållet en överraskning när jag börjar läsa.Jag gillar karaktärerna och att vi får en inblick i vad som kan ha lett fram till det där mordet från många olika synvinklar. Sen gillar jag ju alltid att få en liten inblick i hur det kan ha fungerat i ett litet samhälle, då för ganska så länge sedan.
Tyvärr upplever jag ibland att jag blir lite skriven på näsan, vissa förklaringar som jag känner inte alls hade behövt vara med och som inte direkt tillför läsningen något. Men dessa är så få så jag kan absolut förlåta det och njuta av min läsupplevelse.

Skam får 3/5 i betyg av mig.

Tack författaren för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar