2018-03-07

Den resande bokklubben och våra tankar om Arthur Peppers diskreta charm

Så äntligen har jag blivit färdig att läsa Arthur Peppers diskreta charm av Phaedra Patrick. Denna boken skickade jag ut som en bokklubbsbok i september och längs bokens resa har den lästs av 7 personer och jag fann extremt stort nöje av att läsa den och framför allt av att sitta och kolla igenom alla andras kommentarer.

Vi som läst boken är Ulrica, Camilla, Linda, Elina, Therese, Jesper och jag.



Boken är en feelgood om 69-åriga Arthur som för ett år sedan miste sin fru Miriam. När han så ska rensa ut hennes saker hittar han ett armband fullt av berlocker och han börjar fundera kring om vart hans fru fått tag på armbandet och vad berlockerna kan ha för betydelse. Detta är starten på en resa att både lära känna sin fru men framför allt också sig själv.



Våra åsikter om boken är ganska så överensstämmande då vi alla tycker att det är en något förutsägbar berättelse som bitvis är ganska så tillrättalagd men som samtidigt är ganska så söt och som absolut ger en del att fundera på. Mysfaktorn finns där definitivt och ibland dyker humorn upp och man får småskratta lite. Ibland är boken lite långsökt men det vägs upp av en hel del sköna karaktärer som Arthur får möta på sina resor.



Boken får någonstans mellan en 3 och en 4 i betyg.

Personligen älskar jag nu att ha den här bok jag har i mina ägor. Inte för att det var den bästa bok jag någon sin läst, men för att den har varit en dialog med en massa andra härliga människor och jag har fått följa deras läsning samtidigt som jag har läst själv. Boken är sådär härligt sönderläst så det släpper lite i bindningarna och sidorna. Nu låter jag väl knasig, men boken har blivit lite mera levande.




Jag kommer snarast att införskaffa en annan bok att skicka ut och är det någon som är intresserad på en favorit i repris så får gärna hojta till. Nya läsenärer är givetvis också välkomna. Den här gången tänker jag börja läsa boken så att den första som läser i sällskapet också får känna att den blir läst av flera. Meddela gärna också om ni har några förlag på andra böcker eller idéer på hur man kan göra det lite smidigare. Det har trots allt tagit boken ett halvår att åka runt och då har det mestadels varit mitt eget fel som inte hunnit läsa så snabbt.




4 kommentarer:

  1. Så roligt att bokcirkeln är sluten nu :) Jag är gärna med med på en till läsrunda! /Therese

    SvaraRadera
  2. Det här var ju jättekul så jag är gärna med igen!

    SvaraRadera
  3. Så roligt att läsa om bokens resa och vad alla andra tyckte. Ett jättekul initiativ!

    SvaraRadera
  4. Jag vill gärna vara med igen. Och en sak jag tänkte på var att alla som är med i cirkeln skulle kunna köpa en bok som vi skickar runt ( för mer kul läsning ihop ).
    Kul att få läsa om boken nu när den har varit ute på sin resa.
    Om någon är intresserad av vad jag tyckte mer specifikt så finns min recension här:

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/11/arhur-peppers-diskreta-charm-av-phaedra.html

    SvaraRadera