2016-07-08

Bokbloggsjerka 8-11 juli

jerka11Idag var det segare än vanligt att stiga upp på morgonen. Snooze-funktionen var min bästa vän och någon jag verkligen borde göra slut med. Det håller inte det här. Men en lite jerka med Annika ska förhoppningsvis få mig att vakna till lite grann...???

Vi kör en superenkel fråga i veckan: vad läser du just nu och vilken bok har du tänkt ta till efter den är utläst? 

Enkel fråga var det ja, eller i alla fall delvis. För tillfället läser jag Glassvärdet av Victoria Aveyard som jag tycker mycket om så här långt. Har bara lite drygt hundra sidor kvar så jag hoppas på att hinna läsa ut den redan idag. Om inte så tidigt i morgon i alla fall. Efter det är det lite knivigare men det lutar åt att jag ska ta mig an Poppy Pym och faroas förbannelse av Laura Wood. Den sista är ett spännande recensionsexemplar som låg i min brevlåda tidigare i veckan och definitivt har både ett omslag och en titel som lockar mig. Men som vanligt vet man aldrig hur det går när jag ska planera i förväg. Men jag lovar er att det kommer fler planer både idag och i morgon.

Bonusfråga: Jag har blivit med mp3-spelare och eftersom jag inte lyssnar på ljudböcker skulle jag vilja ha tips på podcaster eller annat trevligt man kan lyssna på när man är ute och spatserar i skogen (eller var som helst för den delen).

Det där med podcast kan jag inte tipsa om tyvärr. Jag lyssnar aldrig på det själv men har ibland funderat över om det var något jag skulle försöka ge mig i kast med. Sen kommer jag på mig själv med att vara fullt nöjd med ljudböcker i alla fall.

40 kommentarer:

  1. Podcast har jag aldrig provat på, det finns inte tid för det också. Glassvärdet hoppas jag påbörja i helgen, så fort jag har läst ut boken jag läser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är just den där tiden som ställer till det. Glassvärdet är för övrigt riktigt bra.

      Radera
  2. Det kanske är något här nere i södra Sverige i dag, jag hade också väldigt svårt att vakna till. Själv skyller jag på gräspollen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pollen kan jag inte alls skylla på. Jag tror jag tar och skyller på maken istället. Fungerar alltid.

      Radera
  3. Glassvärdet är en bok som jag är nyfiken på! Podcasts är jag inte heller speciellt insatt i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glassvärdet är bra, en riktig bladvändare. Jag är lite sugen på att prova podcast som jag skrev, men det kommer alltid något ivägen.

      Radera
  4. Lyssnar inte heller på poddar men förstår - av dem som gör det - att det finns mycket bra att hämta. Men man kan ju inte hinna allt!

    SvaraRadera
  5. Lyssnar inte heller på poddar men förstår - av dem som gör det - att det finns mycket bra att hämta. Men man kan ju inte hinna allt!

    SvaraRadera
  6. Glassvärdet har jag också blir till att läsa snart.

    SvaraRadera
  7. Poppy Pym dök upp i brevlådan innan jag åkte på semester så den ska jag läsa när jag kommer hem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att läsa den. Verkar vara en bok helt i min smak.

      Radera
  8. Poppy Pym känner jag inte till, spännande med nya titlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alltid spännande med nya titlar. Jag vet egentligen inte riktig vad den handlar om men både titel och bokomslag lockar till läsning.

      Radera
  9. Glassvärdet har jag hört talas om, men inget jag läst ännu.

    SvaraRadera
  10. Har inte tid att lyssna på poddar, det räcker gott för mig med att radion är på hela dagarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Radio är ytterligare något jag är väldigt dålig på att lyssna på. Ljudböcker eller möjligtvis lite musik får räcka för min del.

      Radera
  11. Många tipsar om poddar, men själv har jag inte lyssnat på en enda. Jag har inte blivit övertygad om att de tillför något nytt som jag inte redan kan läsa om, men förr eller senare brukar man ju testa, och kanske blir jag omvänd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill liksom veta vad som är grejen med poddar, det är mest därför jag är nyfiken. Men helt ärligt tror jag inte riktigt att det är något som jag kan hålla koncentrationen uppe till.

      Radera
  12. Har inte läst de böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glassvärdet är bra och Poppy Pim lockar mycket!

      Radera
  13. Glassvärdet ligger och väntar på att bli läst här hemma. Ska bara avsluta alla andra jag har påbörjade först ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbig när man har många påbörjade och har en bok man verkligen vill komma till.

      Radera
  14. två helt okända författare! spännande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sista författaren är helt ny för mig också så det ska bli spännande att se vad det är för något.

      Radera
  15. Jag kan tycka det är smidigt med podcast än med en hel ljudbok för det lyssnar jag sällan på. Aveyard verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå för ljudböcker tenderar verkligen att dra ut på tiden. Men för mig gör det inte så mycket.

      Radera
  16. Jag har haft tidiga skiftet på jobbet hela sommaren hittills, så jag har till och med börjat vakna strax innan väckaren. Oj så jag kommer att känna mig utvilad nästa vecka när jag ska börja lite mer normal tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte illa att kunna vakna innan klockan. Jag brukar annars bara vakna tidigt av mig själv på helgerna när jag får sova :)

      Radera
  17. Jag är också i ett destruktivt förhållande med snooze-funktionen. Farligt alltså :-o XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan inte vara hälsosamt att ligga upp mot en och en halv timme och bara sznooza. Det är i alla fall vad jag gör vissa mornar. Ställer oftast klockan tidigare bara för att få vakna och känna att jag får somna om igen. Sen är det kört och blir alltid längre än vad som var tanken från början.

      Radera
  18. Jag föredrar också ljudböcker framför podcasts och lyssnar egentligen bara på enstaka av Sveriges Radios program i podversion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittills bara lyssnat på någon enstaka graviditetspod. Men kanske ska jag ge min an det och prova i alla fall.

      Radera
  19. Jag föredrar också ljudböcker framför podcasts och lyssnar egentligen bara på enstaka av Sveriges Radios program i podversion.

    SvaraRadera
  20. Glassvärdet ser jag fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt bra. Nu gäller det bara att få ner mina tankar kring den i en recension.

      Radera
  21. Glassvärdet har jag sett omnämnas på flera bloggar, men vet inte om fantasy är min grej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då kanske det inte är värt att plocka upp boken. Men för en annan som älskar fantasy så är det här riktigt bra.

      Radera