2014-11-28

Bkbloggsjerka 28 november - 1 december

jerka11Det blir ett sent inlägg på veckan jerka men när man är på jobbet klockan sex så finns det inte en chans att man kan göra den på morgon vilket jag annars brukar ha som mål. Men, men... här kommer i alla fall ett svar.

Vilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla?
alt. vilka nobelpristagare har du läst?

Jag är ingen storläsare av Nobelpristagare, men för det mesta har jag gillat det jag läst. Här kommer i alla fall en liten sammanfattning.

Jag har läst Doris Lessing, John Steinbeck, Imre Kertész och J.M Coetzee. Det står några till av vinnarna i mina bokhyllor, Ernest Hemingway, Orhan Pamuk och Selma Lagerlöf. Jag känner väl definitivt att jag borde ta tag i Hemingway och Lagerlöf som båda är författare som jag egentligen tror skulle passa mig alldeles utmärkt. På det stora hela borde jag nog ge fler nobelpristagare en chans. Man kan ju i alla fall börja med de svenska.

34 kommentarer:

  1. John Steinbeck är en av mina favoriter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittills bara läst Möss och Människor samt Pärlan. Jag känner att jag definitivt vill läsa mer för jag älskar det jag läst hittills.

      Radera
  2. Nobelpriset är inte så särdeles intressant känner jag men några vill man ju läsa om, för min del får det bli Selma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt sugen på Selma och Jerusalem står i bokhyllan och väntar på att bli läst, men av någon anledning blir det aldrig av.

      Radera
  3. Selma Lagerlöf rekommenderar jag.

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Känns som om det måste bli av nästa år.

      Radera
  5. Kände också att denna bloggboksjerka inspirerade mig till att ta tag i att läsa böcker av nobelpristagare jag har varit sugen på att läsa men inte tagit mig tid till. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konstigt att vissa böcker får vänta så länge på att bli lästa. Det finns ju egentligen inga ursäkter när böckerna redan står i bokhyllan.

      Radera
  6. Jag vet inte vilka Hemingway du har i din bokhylla men jag tycker att han är bra och inte svår alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte heller riktigt vilka. Jag tror jag har Farväl till vapen och Den gamle och havet i alla fall. Måste ta tag i honom.

      Radera
  7. Du har många bra böcker kvar att se fram emot! "Den gamle och havet" av Hemingway är väldigt lättläst och spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag se till att läsa den snart. Jag är väldigt sugen.

      Radera
  8. Svar
    1. Ja visst är de. Lessingers bok var jag så där glad för men övriga har jag gillat väldigt mcket.

      Radera
  9. Borde också läsa Hemingway, och mer Lagerlöf. Så mycket böcker, och så lite tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen på tok för lite tid. Dessutom ges det ut för mycket böcker så man hinner ju sällan med gamla klassiker, vilket är synd med tanke på att jag brukar älska att läsa dem.

      Radera
  10. De böcker jag läst av Hemingway och Lagerlöf var verkligen bra.

    SvaraRadera
  11. Selma Lagerlöf har skrivit flera bra verk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste verkligen ta tag i henne. Känner att jag brister lite i min allmänbildning här.

      Radera
  12. Den gamle och havet är fin, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni verkar vara många som gillar den så den antecknas på listan över böcker som måste läsas 2015.

      Radera
  13. Jag börjar också fundera på om jag ska ge svenska nobelpristagare en chans. Jag tror inte jag har läst något av Selma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite allmänbildande på något sätt. Dessutom har jag ju ingenting emot att läsa klassiker, utan snarare tvärt om. Måste ta tag i detta.

      Radera
  14. Hemingway är en av mina absoluta favoriter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han och Selma måste nog helt enkelt läsas snarast.

      Radera
  15. Jag har också läst Doris Lessing och Selma Lagerlöf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lessing var jag sådär förtjust i men i övrigt och Selma är jag jättesugen på.

      Radera
  16. Jag rekommenderar min favorit: Pearl Buck. Mycket lättläst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag definitivt skriva upp henne på listan över böcker som borde läsas.

      Radera
  17. Jag hade läst fler än jag trodde, 10 stycken, men de flesta av dem läste jag när jag var ung. Nu håller jag mig oftast till annan litteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr är det ju så att man bombaderas av bra och spännande litteratur så tyvärr glömmer man lätt bort den lite äldre litteraturen, i alla fall jag. Ofta vill jag också ha lättsmält litteratur och inbillar mig ofta att dessa böcker inte är så lätta.

      Radera