2015-01-09

Bokbloggjerka 9-12 januari

jerka11Så var det första fredagen - eller i alla fall vad som känns som första fredagen - på det här året. Förra veckans fredag kändes ju som vilken annan helgdag som helst eftersom man ändå var långledig. Men idag har man helgen att se fram emot och det är ju huvudsyftet med en fredag - det och bokbloggsjerkan hos Annika som nu är tillbaka.

Finns det någon tv-serie (eller hur många som helst) som du såg 2014 (eller åtminstone påbörjade förra året) som du skulle kunna tipsa om?

Jag är ingen TV-serie fantast. Visst jag kan titta ibland och jag kan väl fastna också. Men det är oftast ganska snabbt övergående. Förra året fastnade jag väl mest för Veronica Mars som var helt otroligt bra och som jag verkligen knarkade i mig. Sen måste ju Game of Thrones också nämnas. Den är ju helt enkelt bäst. Finns ingenting som slår den serien tror jag. Jag påbörjade också min tittning a Sherlock. Gillar helt klart, men den har jag klarat av att portionera ut och tar bara något avnitt någon gång i bland. De är ju uppenbarligen ganska långa och kräver därför sin lilla tid. Sist men inte minst måste också The Big Bang Theory nämnas. Maken och jag var väl ungefär sist på bollen här men oj så roligt det är.
Det mina vänner var nog i stort sett hela förra årets serietittande. Såg något enstaka avsnitt av andra serier, men ingenting som höll mig fast.

44 kommentarer:

  1. Big Bang theory är också bra, det har du helt rätt i! Jag har inbillat mig att om jag ska se Game of Thrones måste jag läsa böckerna innan tv-serien och ännu har jag inte börjat läsa dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här fallet tycker jag faktiskt att det är bättre att göra tvärt om med Game of Thrones. Där är så många karaktärer och i med att man får ett ansikte på dem i och med serien är det lättare att hålla dem särskilda. Så det är absolut ingen nackdel att kolla på serien först.

      Radera
  2. Ja Sherlock har jag faktiskt sett också men efter några avsnitt kunde jag det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror bara att jag har sett fyra avsnitt hittills och gillat så långt. Men kan ändå förstå att det blir lite samma ska. Därför är det nog bra att bara se ett avsnitt någon gång ibland.

      Radera
  3. Big Bang Theory är en serie som jag inte alls gillade när jag såg något avsnitt i tidernas begynnelse, men för något år sedan råkade jag titta igen och höll på att skratta mig fördärvad. Nu har vi köpt boxen med sex säsonger...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är inne på sjunde säsongen och jag tycker att det är vansinnigt roligt. Framför allt Penny och Sheldon, och Amy. De är mina absoluta favoriter.

      Radera
  4. Bra serier allihop, även om jag personligen tröttnat lite på Big Bang vid det här laget. Inget jag letar fram nu när jag inte har någon "riktig" tv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte tröttnat än så länge och har svårt att tänka mig att jag kommer göra det. Hur kul som helst.

      Radera
  5. Veronica Mars var så bra, synd att det inte blev mer säsonger. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jättetråkigt. Hade gärna haft massor med flera och jag hade en riktigt crush i Logan så hade kunnat kolla hur länge som helst. Tur i alla fall att det både har kommit en film och en bok (vilka båda är konsumerade).

      Radera
  6. Game of Thrones gillar jag också, och Sherlock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Game of Thrones är fantastiskt. Äntligen har jag också blivit färdig till att lyssna på böckerna. Har tagit på tok för lång tid innan jag började med det.

      Radera
  7. Sherlock!! Fast håller med om att man kanske inte ska sträcktitta (som jag själv gjorde..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den jättemycket och anledningen till att jag inte sträcktittat är nog främst för att avsnitten är så pass långa. Jag är glad att jag har flera avsnitt framför mig.

      Radera
  8. Veronica Mars är en av de stora favoriterna :)

    SvaraRadera
  9. Jag har lyckats missa alla fyra, Games of Thrones har vi pratat om att vi ska försöka börja se, tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att ni ska ta och titta på Game of Thrones. Den är så bäst helt enkelt.

      Radera
  10. Big bang theory var genial i början men nu tycker jag den urartat från nördhumor till vanlig tråkig relationssåpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan väl ligga viss sanning i det men jag gillar den fortfarande. De där relationerna är ganska så viktiga för mig när jag tittar på någonting.

      Radera
  11. Svar
    1. Mycket trevlig bekantskap vilket absolut har fått mig att vilja läsa någon bok om nämnde person. Tror nog absolut att det kan tilltala mig.

      Radera
  12. Har inte sett Veronica Mars, men de andra är favoriter hos mig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veronica Mars är fantastiskt bra så den kan jag varmt rekommendera.

      Radera
  13. Game of Thrones, Sherlock och The Big Bang Theory är serier som jag och maken kika på,

    SvaraRadera
  14. Sherlock har jag tittat någon gång på, GoT har jag förstått är väldigt populär men jag har fortfarande inte varit intresserad nog för att ens titta på något avsnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Game of Thrones storhet ligger i att den är väldigt oförutsägbar. Sen att det är fantasy förhöjer ju definitivt i mina ögon. Den är en trovärdig värld som har skapats - där fokus alls inte ligger i magin utan i karaktärerna. Det andra är bara en positiv sidoeffekt.

      Radera
  15. Veronica Mars gillade jag verkligen. Min kärlek för Game of Thrones och Sherlock går inte att beskriva i tillräckligt med ord :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner samma sak. Det är riktigt bra serier, även om jag kanske inte är så insatt i Sherlock än så länge. Men den är väldig lovande.

      Radera
  16. Big bang theory gillar jag också! Riktigt rolig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt! Jag gillar serier med korta avsnitt. Då kan man mer reglera hur mycket man vill se.

      Radera
  17. Nej då, ni är inte sist på Big Bang Theory. Jag börjar allvarligt fundera på att köpa den boxen efter att sett några få avsnitt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är hysteriskt rolig ibland och jag har skrattat högt periodvis. Toppenserie.

      Radera
  18. Funderar på att ta en långhelg med bara Game of thrones.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät verkligen som en riktig toppenidé. Kanske jag skulle ta och ge mig in på snart också. Innan femte säsongen kommer kanske.

      Radera
  19. Jag gillar också Sherlock men portionerar ut stunderna då jag fokuserar på serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är ganska så bra att göra så i det fallet.

      Radera
  20. Sherlock är verkligen underbar! Big bang theroy är jag riktigt nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag absolut att du ska spana in Big bang för det är den värd.

      Radera
  21. Gillar alla de där, utom Games of Thrones som jag inte sett något av och inte kan uttala mig om...

    SvaraRadera