2015-11-01

En smakebit på søndag: Arvet efter dig


En liten smakbit har det blivit dags att bjuda på för det är ju söndag och då är det liksom lite tradition att "smabita" med Flukten fra virekligheten.
Min smakbit den här veckan kommer från Arvet efter dig av Jojo Moyes. Jag har bara precis öppnat boken egentligen så smakbiten kommer från första kapitlet på sidan 14.

Jag tvekar, sedan tar jag ett steg upp på muren, med armarna lyfta utåt sidorna, som en lätt berusad lindansare. Med ena foten framför den andra avancerar jag långsamt på betongen och brisen får håren på mina utsträckta armar att ställa sig upp. När jag först flyttade hit, då när alltihop drabbade mig som hårdast, brukade jag ibland utmana mig själv att gå på muren, från ena ändan av huset till den andra. När jag nådde ena gaveln brukade jag skratta rakt ut i nattluften. Ser du? Jag är här - levande - ända ute på kanten. Jag gör som du sa till mig!

26 kommentarer:

  1. Härlig smakbit! Jag har ännu inte läst Moyes, men snart måste det ske, blir allt mer sugen. Önskar dig en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska ge henne en chans. Nu har jag i och för sig enbart läst Livet efter dig, men den är å andra sidan en av de absolut bäst böckerna jag har läst i år, kanske till och med någonsin.

      Radera
  2. Denna läste jag ut i veckan. Tyckte det var en riktigt bra bok! Hoppas du också tycker om den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra att den var bra. Är den bara hälften så bra som första boken kommer jag att vara nöjd.

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Har fortfarande inte läst något av Jojo Moyes, men blir alltmer lockad av dessa böcker.

    SvaraRadera
  4. Jeg liker Jojo Moyes sine bøker. Over havet er kanskje den jeg liker best, men hun har mange fine. Denne har jeg ikke lest så den havner på leselisten :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har insett att jag har några böcker att se fram emot och det är ju alltid trevligt.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Jag har läst två av hennes böcker, som jag tyckte olika om. Men vet inte om jag vill läsa denna uppföljare till 'Livet efter dig'... Har så många andra i kö nu. Hoppas denna har ett "bättre" slut. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också lite tveksam till fortsättningen först för den första boken var så bra och den kändes ändå som om den slutade på ett bra (men extremt sorgligt) sätt. Men jag vill ändå ge den här en chans för jag tror ändå att det kan bli bra.

      Radera
  6. Dette er vel den som heter "etter deg" på norsk. Leste den ganske nylig. Synes den var ok. Likte den første" et helt halvt år" best

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunna gissa på att det är samma bok. I Sverige översatte de första boken till Livet efter dig vilket ju egentligen hade passat bättre som titel till den här uppföljaren. Sen tror jag att det är väldigt svårt att överträffa första boken.

      Radera
  7. Jag gillade Livet efter dig och måste naturligtvis läsa den här.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Jag har gillat alla Moyes böcker så den här ska jag absolut läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta blir bara min andra Moyes bok men jag har många stående här hemma som ska läsas så småning om.

      Radera
  9. Tack för smakebiten, vill verkligen läsa denna då jag läst ettan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att den kan bli bra även om den förmodligen inte kan slå ettan - för så bra tyckte jag att den var.

      Radera
  10. Åhhh vill läsa denna :) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Har flera böcker av Jojo Moyes i bokhyllan, men har inte läst dem ännu. Men de kan väl inte vara annat än bra, för alla verkar tycka om hennes sätt att skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den jag har läst var i alla fall väldigt bra och jag har också väldigt många av henne i bokhyllan och känner att de borde vara bra. Första var ju det...

      Radera
    2. läste Livet efter dig och tyckte att den var bra. tack för smakebiten!

      Radera
  12. Jag har äntligen fått tag på en bok av Moyes, så nu finns hon i alla fall i bokhyllan :)

    SvaraRadera