2018-05-14

1793 av Niklas Natt och Dag



Ett stympat lik hittas i Fatburen av palten Cardell. Att det är ett mord är det ingen tvekan om och advokaten Cecil Winge får i uppgift att hjälpa polismästaren att lite diskret utreda det. Och i en stad som sjuder av missnöje ger sig det ganska udda paret Cardell och Winge ut för att ta reda på sanningen, en sanning som sakta men säkert nystas upp.

1793

Oj, oj, oj, vilken bok det här är. Jag vet faktiskt inte när jag senast läst något liknande och som berörde mig så djupt så boken till och med fick leva vidare i mina egna mardrömmar. Det är egentligen inte själva mordfallet som berör trots dess bestialiska natur utan det är de människoöden som läsaren får följa genom fyra delar i boken och som på ett otroligt snygg och tragiskt sätt vävs samman till en helhet mot slutet.

Allt är så vansinnigt mörkt och skitigt. Jag kan riktigt känna stanken och kletet under skorna och ödet med lungsot och att bli dömd till spinnhuset för att orättvist blivit anklagad för horeri, ja det berör mig djup. När dottern i natt har legat och hostat har jag nästan sett mig själv söka hjälp på spinnhuset bara för att i alla fall få lite hjälp med mat till henne. Alltså i drömmen... Fast med otrolig fasa.

Ja det finns mycket att säga och tänka om den här boken men jag rekommenderar er bara att läsa den själva. Den är en mästerverk utöver det vanliga.

1793 får 5 i betyg av mig.

Den här boken är nominerad till Årets bok 2018. Sannolikheten att den får min röst är stor.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar