2018-05-24

Helgfrågan v 21

Torsdag kväll och trots att klockan bara är åtta så håller jag på att rasa ihop av trötthet. Att bli väckt klockan tre, hållas vaken ett par timmar och sedan stiga upp klockan fem för att åka till jobbet är verkligen ingen höjdare om jag får säga det själv. Lägg så till mördande värme och en del andra orsaker så kan vi prata om värsta koman. Så döm mig inte för hårt om svaret på veckans helgfråga blir vimsigt eller fattigt eller lite hur som helst helt enkelt.


Mia undrar i alla fall:

Vilken författare skulle du vilja intervjua och vad skulle du fråga?

Jag behövde tänka efter i ungefär två sekunder innan det självklara svaret bara poppade upp i min hjärna. För det finns verkligen en författare som hade varit en riktigt dröm att intervjua eller åtminstone få ställa en endast fråga till och det är givetvis J. K Rowling. Vilken fråga jag skulle välja är däremot svårare men den skulle på något sätt handlar om hur hon har fått alla små detaljer från tidigare böcker att passa in så perfekt i helheten som blev mot slutet. Hade hon till exempel redan då i första kapitlet bestämt sig för att den där lilla manicken som tar bort ljus skulle spela en stor roll för de tre vännerna i slutet. Eller hade alla karaktärerna redan från början en tydlig roll. Till exempel Snape - var han tänkt att vara en hjälte mot slutet eller skulle han vara allt igenom ond. Ja, som ni märker skulle det inte vara helt lätt att begränsa sig till allt man skulle vilja veta om Harry. Sen hade hon gärna fått komma med några skrivtips.

Och så till bonusfrågan. Vilken är min favoritglass?

Jag har ingen aning faktiskt. Visst gillar jag glass och har ätit en senast idag (ett måste i monstervärmen) men jag kan ändå inte säga att jag är glassfantast till skillnad från han jag bor med som kan äta 3-5 glassar per dag om han bara fick. Året runt då.
Men favoritglass då. Jag får nog vara lite tråkig och säga helt vanlig vaniljmjukglass. Med strut för den är nog minst lika god på glasstället med stort G här i stan. Vill man slå på stort så tar man polkagrisglass först och mjukglass uppepå. Det är fin fina grejer det.  Annars funkar en Sandwich bra också. Om man då inte hinner till tidigare nämnda glasställe.


11 kommentarer:

  1. Rowling borde kunna berätta en del intressanta saker! Och vaniljglass ska inte föraktas.

    SvaraRadera
  2. polkagrisglass var för länge sedan jag såg, Rowling är intressant.

    SvaraRadera
  3. Sandwich är gott. Det kan nog vara intressant att intervjua Rowling.

    SvaraRadera
  4. Polkaglass låter gott! Maken är också glassfantast så han äter för oss båda.

    SvaraRadera
  5. Spännande frågeställning. Jag är väldigt nyfiken på hur andra författare gör när de bygger upp synopsis. Speciellt de som skriver serier.

    SvaraRadera
  6. Män som älskar glass är alltid värda att satsa på! :D

    SvaraRadera
  7. Vaniljmjukglass med lakritsströssel... ��

    SvaraRadera
  8. Rowling är ju ett intressant fenomen. mjukglass har jag inte ätit på den dag jag minns

    SvaraRadera
  9. Min makes favorit är också vaniljmjukglass.

    SvaraRadera
  10. Mjukglass med vaniljsmak. Det ska inte föraktas. Åh, jag förstår känslan hos din glassälskare också, det går att äta mycket glass, jämt oavsett smak.

    SvaraRadera