2012-03-14

Gammal goding

5 kronor kostade den på pingstkyrkans loppis, Mark Twains Tom Sawerys äventyr. Efter som 5 kronor inte är någon ting, inte ens i den skralaste kassa så fick den följa med hem. För det är något speciellt med dessa gamla böcker som väcker en nyfikenhet hos mig. Vad lyckas en författare för så många år sedan förmedla som gör att det är gångbart än i dag?

När det gällde Tom Sawery så är det en känsla av barndom, av friheten som är själva barndomens kärna och som så många barn tyvärr inte får känna. Då kan det väl vara alldeles utmärkt att få läsa om den frispråkige, busige men innerst inne väldigt snälla Tom. Tom som lyckas smita ifrån arbetet genom att lura kompisarna att måla plank. Eller Tom som leker Robin Hodd i skogen, och vill väldigt gärna styra och ställa i leken. Eller kanske Tom som leker krig med bästa kompisen Joe som slutar med ett riktigt slagsmål för man inte riktigt är sams. Tom som dessutom ställer upp för flickor som hamnar i svårigheter eller gör det rätta i pressade situationer. Det är befriande att läsa om. Och jag kan tänkta mig att det är många pojkar sedan boken kom ut 1876 som ville vara som Tom. Många flickor med för den delen (jag behöver bara tänka på mig själv).

Tom Sawerys äventyr är absolut en barnbok som står sig, 130 år efter sin tid, och jag är glad att jag slösade 5-kronan på den vackra boken (som dessutom har en del sköna illustrationer).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar