2012-12-29

Minirecension x 3

Nu får jag helt enkelt ta tag i några recensioner som har blivit efter. Jag gör det i minirecensioner.

Cirkeln av Mats Standberg och Sara Bergmark Elfgren
Jag hade hört så otroligt mycket positiv om denna boken och ofta blir jag då lite anti. Men tillslut valde jag att plocka upp boken i alla fall. Nu ska jag svära i kyrkan. Jag kan nämligen inte påstå att jag blev speciellt positiv överraskad. Det är en helt okej bok med en del riktigt bra karaktärsbeskrivningar. Framför allt gillar jag Mino som många gånger påminner om mig själv. Men boken lever inte upp till alla de fantastiska recensioner jag hört. Historien är okej och absolut inte mer. Den lyckas aldrig gripa tag i mig. Vet faktiskt inte om jag kommer att plocka upp Eld.

Porto Francos väktarePorto Francos väktare av Ann Rosman
Tredje boken om Karin Adler som snabbt har blivit en favoritförfattare hos mig. Den här historien väver samman gammalt och nytt på ett mycket bra sätt.
Karin står inför en utredning av en kvinna och ett nyfött barn som hittas i en mosse på Klöverön. Trots att det visar sig att fallet är väldigt gammalt kan inte Karin släppa historien. När sen ytterligare ett mystiskt dödsfall inträffar på samma ö så kan man inte låta bli att undra om det hänger ihop.
Ann Rosman väver samman berättelserna på ett magnifikt sätt som håller spänningen upp även om man kan gissa sig till gåtans lösning.

Mord i juletid novellsamling
Mord i juletidDen här boken plockade jag upp på en loppis för fem eller tio kronor och tänkte att det kunde vara värt att prova läsa lite noveller eftersom jag inte gjort det tidigare och det var många av mina favoritförattare som var delaktiga i boken, Åsa Larsson, Henning Mankell mm. Men det här med noveller är verkligen inte min grej. På samma sätt som jag inte vill läsa en alldeles för kort bok så kan jag aldrig fastna i berättelsen. Det var bara någon enstaka berättelse som kunde fånga ett visst intresse, men absolut inte mer än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar