2015-08-12

Skattkammarön av Robert Louis Stevenson



En dag kommer det en gammal sjöman till värdshuset där Jim Hawkins bor med sina föräldrar. Men det är ingen trevlig gammal man, utan det verkar inte bättre än att han är en gammal pirat och i hans fotspår följer hemskheter. Det visar sig nämligen att han bevarar en gammal skattkarta som tillslut hamnar i Jims ägo. Tillsammans med godsägaren och doktorn i byn bestäms det att de ska ge sig ut på jakt efter skatten. Men besättningen på skutan de köper visar sig inte vara helt pålitlig. Bland dem finns nämligen Long John Silver.

Skattkammarön (Inbunden)

Det här är ju helt klart ett klassiskt piratäventyr som många pojkar och flickor genom tiderna har älskat. För ett riktigt äventyr är precis vad det är. Jag tycker att det är spännande och ändå har jag på något sätt fått till mig delar av historien innan. Vet att jag inte har läst den, men förmodligen har jag sett någon film. Jag känner dock inte igen hela handlingen så det är väl ett hopkok som vanligt när det görs filmer.
Det där med pirater och skattkator har jag alltid gillat, redan som barn. Filmer med liknande äventyr har jag tittat på i det oändliga men däremot tror jag faktiskt inte att jag läst så många böcker på temat så det var verkligen på tiden.
Sen njuter jag ju om och om igen av att läsa dessa böcker som Robert Ingpen har illustrerat. De är så fina och jag kommer förmodligen aldrig att sluta tjata om dem.

 3 anledningar till varför Skattkammarön är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. En karta, med ett kors på. Mystiska sjöbjörna som smyger omkring och man vet inte riktigt vem man ska lite på. Behövs det mycket mer egentligen.

2. Jag gillar hur ön de kommer till inte beskrivs som en vacker söderhavsö. Däremot beskrivs den snarare som en feberhåla, med massor av hemskheter som lurar. Inte då nödvändigtvis olika djur, för de nämns faktiskt inte alls, men en terräng som är allt annat än pålitlig.
De där sandstränderna finns dock med på ett litet hörn.

3. Lille Jim är en modig figur som trotsar pirater, vatten och andra faror och det gillar jag.

Skattkammarön får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

3 kommentarer:

  1. Wow, den berättelsen var det många år sedan jag läste sist. Nu blev jag sugen på att läsa den igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade aldrig läst den tidigare så det var väldigt kul att läsa den.

      Radera
  2. Ett tips (om du inte redan läst den): "Mary Jones historia" av Elin Boardy. Handlar om tjänsteflickan som får anställning hos John Silver. Gjorde mig sugen på att läsa Skattkammarön (har dock inte hänt än).

    SvaraRadera