2015-08-26

Tisdagsfrågan - en dag för sent

Jag vet att det idag är onsdag och att Kulturkollo ställer en tisdagsfråga/utmaning. Men jag struntar i det där med dagen och hoppar på tåget ändå.

Berätta om en bok och/eller en film som handlar om att vara ny i klassen.

Det här med att vara ny i klassen har jag själv aldrig upplevt, men jag tror absolut att det är en svårt situation. Svårare måste det då vara om man har fått hemundervisning tills det är dags att börja femman och därför inte riktigt vet vad skolan handlar om. Och för att göra det svårare än svårast så kan det inte var lätt att komma som ny i klassen och ha en kraftig missbildning i ansiktet. Så skolstarten för August är helt klart komplicerad och det är vad hela boken Undret av R. J Palacio handlar om. Att passa in när man är ny och när man inte är som alla andra. Det är en väldigt mysig bok som absolut väcker massor av tankar och funderingar och som är så viktig att läsa.

Vad gäller film så måste jag nämna en av mina absoluta favoriter. Sandy flyttar från Australien och hamnar i en ny skola, Rydell high. För henne gäller det också att passa in, men framför allt handlar det om den stora kärleken Danny. Givetvis är det Grease jag tänker på.

6 kommentarer:

  1. Undret har länge stått på min läslista. Förstår inte varför jag inte har tagit tag i att läsa den än, verkar så bra. Och Grease....det är barndomsminnen, det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undret tycker jag absolut att du ska ta tag i för det var absolut en riktigt bra bok. Och Grease... jag blev helt plötsligt väldigt sugen på att titta på den, eller i alla fall lyssna på musiken.

      Radera
  2. Ja, jag visste att jag fick hjärnsläpp när jag skulle komma på något. Hur i hela friden kunde jag inte tänka på Grease?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man undra. Dock var det inte den som dök upp allra först i mitt huvud heller.

      Radera
  3. Undret är jag riktigt nyfiken på. Och så fantastisk och underbara Grease! Vilka minnen! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Grease är definitivt minnen. Undret tycker jag absolut att du ska spana in.

      Radera