2017-11-17

Helgfrågan v 46

Fredag morgon och det känns på tok för tidigt att vara upp just nu eftersom Elin verkligen inte har haft en bra natt utan klängt och hängt på mig i stort sett hela natten. Men upp måste jag eftersom jobbet hägrar i härliga nio timmar.
Under tiden jag äter frukost tänkte jag ta och svara på Helgfrågan som Mia på Mias bokhörna ställer. Den här gången handlar det om författarskap och det känns lite extra roligt just idag eftersom jag i går kväll var och lyssnade på ett gäng författare. Fick helt klart lite inspiration därifrån.


Hör du till dem som vill skriva en egen bok? Vad skulle den handla om?

Då och då dyker det definitivt upp tankar på att jag skulle försöka ge mig på att skriva en bok. Det har alltid känts så befriande att få ner ord på papper och jag tror att jag i alla fall skulle vara hyfsat bra på det om jag väl kom till kritan. Problemet för min del handlar mycket om att jag inte har något tålamod. Och tålamod krävs definitivt för själva skrivprocessen, att ta sig förbi sida ett. Det spelar liksom ingen roll hur många idéer som slåss om utrymmet i huvudet om ínte jag har tålamod att sätta mig ner och strukturera upp det hela. Så de där drömmarna om att någon dag ge ut en bok ligger för tillfället på hyllan och vilar lite.

Om jag då verkligen skulle ta mig samman och börja skriva, vad skulle då boken handla om. En sak vet jag i alla fall bestämt och det är att den skulle utspela sig i en värld där magi finns. Jag ser redan vissa element av den där världen väldigt tydligt framför mig. Det skulle heller inte vara helt omöjligt att det skulle finnas piratskepp med. Mats Strandberg sa i går att han skriver en bok som han själv vill läsa och jag vill läsa om magiska piratskepp. Så jag får väl helt enkelt ta och skriva den där boken, eller så får jag ta och läsa Mad Ship av Robin Hobb som kanske inte innehåller precis den typ av skepp jag tänker mig men i alla fall magiska skepp.

12 kommentarer:

  1. Jag har noll tålamod för att lyckas skriva en bok och sen kanske bli sågad och aldrig få ge ut och då börja om från börja igen. Att skriva böcker är verkligen inte ett glamouröst yrke, utan man måste verkligen kämpa för att komma ut på marknaden!

    SvaraRadera
  2. Ja, en stor portion tålamod krävs. Och även mod. Många gånger undrar jag vad jag håller på med för jag är allt annat än modig, men jag kan helt enkelt inte låta bli att skriva.

    SvaraRadera
  3. Det där med tålamod ... uj, uj ... Jag jobbar på det dagligen. Önskar att jag kunde skriva lika fort som jag tänker.

    SvaraRadera
  4. Det är spännande och kul att lyssna på författare!

    SvaraRadera
  5. Tålamodet skulle jag kanske ha, däremot inte modet som krävs.

    SvaraRadera
  6. det är så roligt att lyssna på författare. en blir verkligen inspirerad. lyssnade nyligen på Maria Gustavsdotter och fick lust att skriva en historisk roman

    SvaraRadera
  7. Magiska piratskepp, det låter ju rätt lovande.

    SvaraRadera
  8. Magiska piratskepp känns ju underbart :)

    SvaraRadera
  9. För mig är det tålamod som fattas. Mina bokprojekt kommer säkert aldrig att bli färdiga :)

    SvaraRadera
  10. Ja, det stämmer nog, att man måste ha ett oändligt tålamod om man ska gå hela vägen och skriva och ge ut en bok.

    SvaraRadera