2015-05-14

PAX: Mylingen av Åsa Larsson, Ingela Korsell & Henrik Jonsson


Det närmar sig Alla helgons dag. På skolan där Viggo och Alrik går så ska det vara Halloweenfest. Men plötsligt får en liten pojke syn på en död flicka med en sax. Ungefär samtidigt är flickan hemma hos hans syster och hugger på ytterdörren med saxen. Båda syskon får en känsla av kvävning och ur halsen plockar de upp varsin näsduk med initialerna AGW.
Viggo och Alrik försöker ta reda på vad det kan vara för ett väsen som attackerar syskonen, samtidigt som det hemliga biblioteket blir attackerat av impar.

Mylingen

Det här är tredje delen om de fosterhemsplacerade bröderna Viggo och Alrik och jag fortsätter att älska serien. Det är hög spänning, fantastiska illustrationer, precis lagom läskiga för en 30 åring (kanske till och med för läskiga ibland) och otroligt snygg layout på böckerna.
För er som inte är bekant med serien så handlar den som jag nämnde om Viggo och Alrik. De har flyttat till Mariefred och där ligger ett hemligt bibliotek där man kan hitta allt möjligt om alla möjliga väsen. Viggo och Alrik är utvalda - korpungar - och tillsammans med sina mentorer och väktarna för biblioteket, Magnar och Estrid så försöker de skydda Mariefred från otäckheter. Men det är inte alla gånger helt lätt.
Som sagt. Det här är en fantastisk bok som jag rekommenderar för alla, och råkar ni ha en ca 10-åring där hemma så finns det ingenting att tveka över. Läs dem tillsammans, gärna under ett täcke med en ficklampa, men var beredda på många hemskheter.

3 anledningar till varför Mylingen är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Hallå - jag älskar ju det där med folktro och knytt och oknytt. Det är inte precis en hemlighet. Nu får jag lära mig lite om de lite mörkare väsen som finns i vår folktro. Här pratar vi inte om troll utan betydligt läskigare saker. Mylingen som beskrivs i den här boken är verkligen läskiga (inte alls som Emil när han kröp upp ur snickarbodens skorsten).

2. Jag gillar att det är lite mer berättelse kring än bara själva monstret i boken. Det handlar också mycket om Viggos och Alriks uppväxtförhållanden och deras chans att passa in i den nya skolan. Jag måste säga att jag gillar fosterföräldrarna Anders och Laylah väldigt mycket. Alla barn är förunnade någon som bryr sig om dem och som ställer upp.

3. Det finns ett bibliotek, fullt med referenser till folktro! Hallå!!! låter inte det som himmelriket ungefär?

Mylingen får 4+/5 i betyg av mig. Kanske lite mer till och med. Extra plus till de blåa boksidorna.

Tack Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret.

Tidigare böcker i serien heter Nidstången och Grimmen.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.


3 kommentarer:

  1. Mylingen är nog min favorit hittills :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog hålla med dig. Men jag gillade första boken väldigt mycket också. Kanske för att det då var något nytt.

      Radera
  2. Ja, PAX-serien är underbar. Tyvärr får jag inte läsa Mylingen innan min son är klar med den...Frustrerande, jag är fast i en cliffhanger.

    SvaraRadera