2017-11-13

Grace av Anthony Doerr



David Winkler har så länge han kan komma ihåg drömt sanndrömmar. När han då drömmer att hans dotter ska drukna i en översvämning på grund av honom så väljer han att ge sig av från sin familj. Flykten i desperation från sin familj gör att han slutligen hamnar på en karibisk ö. Där lever han ett stilla liv, men han kan inte släppa tankarna på sin dotter Grace. Har hon klarat sig?

36357923

Mina förväntningar på den här boken var skyhöga, framför allt eftersom jag tokälskade författarens Ljuset vi inte ser. Men tyvärr blev det totalt platt fall och pannkaka av det här. Jag vill så gärna tycka om men jag kan tyvärr inte. Anledningarna är många men främst skulle jag vilja säga att det är Winklers fel. Han är en minst sagt creepy karaktär. Visst är det berikande att läsa om karaktärer ur ett brett spektrum, men den här karaktären känner jag enbart olust för och egentligen är det nog meningen att man ska tycka synd om honom.

Sen är det språket som jag tycke så himla mycket om i Ljuset vi inte ser, det nästintill poetiskt vackra språket. Det märker jag inte av alls här. Eller det är fel att säga, ett försök till det kan jag skymta på vissa ställen men för mig fungerar det helt enkelt inte. Jag har både lyssnat till och läst boken men inget av det har gjort att berättelsen stigit i mina ögon.

Det var många gånger jag var på väg att avsluta min läsning av den, men hela tiden förväntade jag mig att snart vänder det nog. Tillslut tog jag mig i alla fall igenom den men det var knappt.
Ska jag försöka hitta något positivt i berättelsen så är det trots allt de fantastiska miljör vi får vistas i. Dessa lyckas författaren verkligen förmedla och jag skulle väldigt gärna besöka Alaska och se dess underbara natur och det är nästan så jag vill känna kylan som beskrivs. Men bara nästan. Det är trots allt rätt så skönt att vara varm.

Trots ett bottennapp för min del så ska ni inte vara rädda för att läsa. Jag har sett positiva recensioner och författaren kan ju egentligen det där med att skriva en riktigt bra bok. För min del kommer jag nog absolut att ge författaren ytterligare en chans. Det kanske dröjer ett tag, men så småningom så. Jag vet ju att det finns där.

Grace får 2-/5 i betyg av mig.

Tack Boomark förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

2 kommentarer:

  1. Jag har precis lagt ut min recension av boken och jag håller med dig. David Winkler är förfärlig. Inte på det där viset, där en karaktär i en bok är motbjudande men ändå fascinerande, utan bara förfärlig i största allmänhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så. Det skulle kunna vara medvetet gjort av författaren men i sådana fall så är det dåligt gjort. Tyvärr ingen läsupplevelse att komma ihåg.

      Radera