2013-09-27

Bokbloggsjerka 27-30 september

I veckans bokbloggsjerka hos Annika har honom kommit på en riktigt klurig fråga som kräver lite funderande.

Om du skulle göra en snabb inventering av din läsning vilket land skulle då väga tyngst?

Jag vet faktiskt inte riktigt men jag skulle tippa på att USA, amerikansk litteratur ligger otroligt högt även om det inte är något jag stävar efter. Tycker det är mysigare med brittisk litteratur men av någon anledning blir det inte lika mycket läst av den varan för tillfället. Kanske för att jag tänker mest på mysiga deckare när jag tänker på brittisk litteratur och för tillfället inte läser mycket deckare i huvud taget för tillfället.

23 kommentarer:

  1. USA tillhörde min topp 4 också definitivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog lätt så eftersom det många gånger är deras utbud som syns och hörs mest.

      Radera
  2. Det blir ju lätt så när bokhandlarna i princip bara tar in brittiskt och amerikanskt.

    SvaraRadera
  3. Jag läser en hel del amerikanska Thrillers :)

    SvaraRadera
  4. Usa kom med på min lista också. Många bra böcker kommer ju därifrån :)

    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det definitivt. Det är absolut inget fel på amerikansk litteratur. Däremot upplever jag att det är en annan finurlighet i det brittiska språket. Är ju vansinnigt förtjust i britternas humor framför allt.

      Radera
  5. När jag började fundera var det svenska författare som dök upp i min hjärna. Kanske för att jag läser mycket svenskt just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt väldigt dålig på att läsa svenskt. För några år sedan däremot slukades jag alla våra svenska deckardrottningar, men har förflyttat min läsning.

      Radera
  6. Usa har ledningen i antal böcker hos mig med.

    SvaraRadera
  7. Visst är det mysigt med brittiska deckare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket. De är kluriga och ofta mindre stressade än en amerikansk deckare. Sen lockar naturen mig mycket.

      Radera
  8. Förutom deckare så läser jag nog egentligen inte så mycket brittisk litteratur. Konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte varför det är så. Någon enstaka chick-lit händer väl i och för sig också men övrig litteratur kan jag inte komma på.

      Radera
  9. Hade kunnat kopiera ditt svar, gillar myset hos britterna, men det blir mest amerikanskt.

    SvaraRadera
  10. USA fanns på min lista med tillsammans med Storbritannien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förmodligen de böcker som säljs mest i Sverige så det är nog inte så konstigt att det är så många människor som har dem i topp.

      Radera
  11. Eftersom jag privat nästan uteslutande läser urban fantasy, fantasy och dystopier är det svårt att inte ha USA i topp.
    Men barnböcker är ju väldigt mycket svenska författare så Sverige räddas upp för min del av att jag läser enorma mängder barnböcker:) Storbritannien må vara duktiga på deckare men jag klarar bara av att läsa dem i perioder och det var länge sedan jag hade en sådan period!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viss litteratur kräver definitivt perioder.

      Radera
  12. Jag läser mycket deckare, och gärna brittiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har perioder när jag läser väldigt mycket deckare. Just nu är tyvärr inte en sådan period men för några år sedan vad det nästan det enda jag läste.

      Radera