2015-03-01

En smakebit på søndag: Livet efter dig


Igår eftermiddag/kväll så läste jag klart min sista hyllvärmare för februari och skulle med andra ord plocka upp något nytt. Men eftersom i stort sett alla böcker jag satte på mars läslista lockade mig otroligt mycket allihopa så gjorde jag det enkelt för mig och helt enkelt drog lott. Lotten föll på Livet efter dig av Jojo Moyes. Jag började läsa och kunde inte sluta. Jag svor våldsamt klockan halv ett i natt över att jag var tvungen att stiga upp idag på morgonen. Med andra ord den är bra och därför tänker jag nu bjuda er på en smakbit ur den, i sann En smakbit på en söndags anda. Fler smakbitar hittar ni so vanligt på Flukten fra vikeligheten.

Boken handlar om Lou och Will. Lou blir uppsagt från sitt tidigare jobb och tvingas ta jobb som hålldam hos Will som efter en olycka är förlamad från nacken och nedåt. Sakta men säkert växer en relation fram.

Smakbiten är hämtad från sida 178.

Den här gången gjorde jag mig inga förhoppningar, jag var bara glad att Will var beredd att gå utanför huset efter den misslyckade utfärden till kapplöpningsbanan. Vännen skickade fribiljetterna och bifogade en broschyr om konsthallen. Det var fyrtio minuters bilfärd dit och den här gången gjorde jag min läxa.Jag ringde och försäkrade mig om var handikapparkeringen låg och frågade hur man enklast tog sig med rullstol till våra platser i salen. Vi skulle sitta längst fram och jag skulle få en hopfällbar stol bredvid Will.

42 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Mycket gott skrivet om Jojo Moyes böcker, skall kolla upp denna lite närmare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också läst en massa positivt men egentligen inte tänkt läsa något. Så läste jag baksidan på denna och var tvungen att läsa den. Och det ångrar jag inte såhär långt.

      Radera
  2. Denna tyckte jag om jättemycket! Hoppas du också gör det.Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också och det känns så hittills :)

      Radera
  3. Och jag har fortfarande inte skaffat mig någon bok av Moyes. Det är tur att snälla bokbloggare påminner mig hela tiden :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl läge nu :) Jag har sett att den fanns på rean.

      Radera
  4. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra. Jag gillar den så lång.

      Radera
  5. Så mange har anbefalt denne boken, så jeg må vurdere om jeg skal lese den. Det er bare så MANGE bøker jeg skulle lest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju ingen brist på böcker att läsa direkt. Jag hade som sagt inte ens tänkt läsa denna egentligen men nu ångrar jag mig inte.

      Radera
  6. Den är så himla bra MEN sorglig. Ha näsdukar till hands

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker att jag kommer behöva de där näsdukarna, vilket är både lovande och inte.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Det här är en så bra bok så Lotten gjorde ett bra val där ;-)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha.... Ja hittills har Lotten skött sig bra.

      Radera
  8. Herlig smakebit! Denne boken har jeg lest og jeg likte den veldig godt. Ha en strålende søndag!

    SvaraRadera
  9. En jag kan tänka mig att läsa. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  10. Har ikke lest noe av Jojo Moyes.. vet ikke om jeg skal det heller. Men takk for smakebit.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag inte heller tänkt mig, trodde inte det skulle var något för mig men jag hade fel.

      Radera
  11. En av mina favoriter! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  12. har faktiskt läst den här boken och tyckte att den var oväntat bra. riktigt tänkvärd. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkvärd är den absolut, på betydligt fler plan än ett. Trevlig kväll.

      Radera
  13. Det var en fin ide å dra lott :-) Det kunne jeg også hatt bruk for i blant. Men det hender jeg teller bøkene i hyllen og så ber mannen min si et tall. Da leser jeg den boken som var det nummeret :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju också en typ av lottdragning. När det finns så mycket som man vill läsa med en gång så har man ju inget val.

      Radera
  14. Äntligen har även jag läst något av Jojo Moyes och det var just den här boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag måste läsa fler efter denna. Den är riktigt bra hittills.

      Radera
  15. Den här boken gillade jag inte alls, tyvärr. Tänkte ändå läsa Sophies historia så småningom. Tack för smakbiten och ha en fortsatt bra söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man. Jag älskar så här långt. En riktig blandvändare för min del. Trevlig kväll.

      Radera
  16. Den boken har jag köpt ganska nyligen. Skall bli så intressant att läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  17. Denne boka like jeg veldig godt, og jeg så akkurat at forfatteren har kunngjort at det kommer en oppfølger til høsten! Det er bare å glede seg!!!
    Takk for smakebiten og påminnelsen om en fin leseopplevelse ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En uppföljare tror jag låter lovande. Det beror i och för sig på hur den slutar. Jag kan knappt bärga mig tills jag har tid att försjunka ordentligt i den igen.

      Radera
  18. En riktigt bra och gripande bok. Jag tyckte väldigt mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som de flesta tycker väldigt mycket om den och jag tror att jag kommer att hamna i den kategorin också.

      Radera
  19. Jag har hört mycket bra om Jojo Moyes. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade sett henne lite var stans, men mest bara bläddrat förbi och inbillat mig att det inte var något för mig. Fy skäms för förutfattade meningar.

      Radera
  20. Denne leste jeg sist høst. Likte den godt, og skal ikke nekte for at jeg sippet litt underveis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att det lär bli så för mig med. Var tvungen att lägga undan boken i går kväll för jag kände vart åt det brakade och hade jag fortsatt läsa hade jag läst hela natten.

      Radera
  21. Jag gillade verkligen den här berättelsen! Det var min första Jojo Moyes - och den gav definitivt mersmak. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min första också och definitivt inte min sista.

      Radera