2012-09-28

Bronsdolken - den utstötte av Michelle Paver

Hylas är en utstött som lever ett liv som fårherde någon stans i Grekland på bronsålder. Men en dag förrändras allt. De utstötta blir attackerade av en gång otäcka människor (Kråkorna) och nästan alla blir dödade. Hylas syster Issi försvinner och nu ger hans sig av för att finna henne. Av en slump möter han på en dödende främligen, en främling som ger Hylas en vacker bronsdolk.

Varje gång jag öppnar den här typen av böcker gör jag det med höga förväntningar. Så också med Bronsdolken - den Utstötte av Michelle Paver (författaren till Vargbröder). Jag förväntar mig att på något magiskt sätt få en möjlighet att försvinna ut ifrån mig själv, tillbaka till en barndom som jag har lämnat bakom mig. Jag förväntar mig helt enkelt att få svepas med på samma sätt som jag gjorde när jag läste Harry Potter för första gången.Så blir dock nästan aldrig fallet, inte heller den här gången. Men med det vill jag absolut inte mena att boken är dålig. Jag gillar den och tror verkligen den kan få personer som är något yngre än vad jag är att älska den. Och den innehåller faktiskt alla de där bitarna jag gillar så mycket; historia och mytologi, äventyr och en hjälte som på något sätt ska vinna för något annat är helt enkelt otänkbart. Dessutom är jag väldigt förtjust i kopplingarna till delfinen Silver och hade gärna haft med lite mer om det.

Som sagt - en helt klart läsvärd bok som jag varmt skulle kunna rekommendera till barn i bokslukaråldern och även för deras föräldrar.

Tack Semic för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar