2013-02-21

Otippat

Härrom dagen gick jag igenom mina bokhyllor på övervåningen för att klämma och känna och se om jag inte, kankse skulle kunna få in en bok till där. Jag kan ju börja med att berätta att på övervåningen har jag mina vackra böcker, de gamla läderinbunda och andra vackra omslag som jag har. Väl där så började jag klura. Nog för att jag vetat att jag har dubbletter av vissa böcker - bland annat Harry Potter som jag var tvungen att läsa både på engelska och svenska. Men jag hade ingen som helst aning om att jag hade tre stycken Borta med vinden. En bok som jag inte ens tokälskar och där mitt starkaste minne av den inte alls kommer från boken utan filmen.

Filmen har jag ett så där superstarkt minne av. Jag minns att jag ligger på min vanliga plats - på golvet framför TV:n medans mamma, pappa och syrran trängs i soffa. Det är blodigt krig i filmen - människor dör som flugor åt både höger och vänster. Scarlet är på väg någonstan undan kriget (vet inte riktigt vart) men helt plötsligt segnar i alla fall den stackars hästkraken ner och dör. Jag grät så tårarna sprutade - så pass mycket att jag inte ens klarade av att se klart filmen så därför tänker jag alltid på den som två filmer. För och efter hästen. Jag minns också att mamma och pappa skrattade åt mig då, precis som de kan göra idag om Borta med vinden kommer på tal.


Först upplagan är från farfar. Tycker denna bok är väldigt vacker och kommer att försöka köpa på mig mer av denna bokserien. Har även Krig och Fred men mer vill jag ha. Extra mycket tycker jag om den för att den har dubbla spalter.




 
Nästa upplaga ser inte mycket ut för världen om man tittar på den utvändigt. Men öppnar man upp så ser jag först och främst att den har tillhört min mormors mor och sen kommer den underbara "gamla" framsidan. Älskar den bilden.
 
 
Sist kommer den lilla röda boken, uppdelad i just den första och den andra delen. Ingen märkvärdig bok egentligen. Men det tyckte jag när jag införskaffade den (vet inte hur eller var - förmodligen även den ifrån mormor). Men nu står den i alla fall i bokhyllan och försöker se vacker ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar