2015-04-12

En smakebit på søndag: Medan mörkret faller


Idag blir det en mörk och makaber smakbit jag bjuder på. För tillfället läser jag Medan mörkret faller av Anna Lihammer och det är definitivt en otroligt mörk deckare om 30-talets Sverige och dess steriliseringslagar och rasbiologernas storhet. Jag mår illa medans jag läser. Det är mörkt, mörkt, mörkt.

Smakbiten är hämtad från sida 78. Carl som figurerar i smakbiten är Carl Hell och vår kommissarie medan prosektor Eklund är vårt offer.

Och dessa hjärnor hade alltså prosektor Eklund valt att pryda sitt tjänsterum med. Vem var människan som dolde sig bland alla dessa preparat, grinande kranier och rysliga böcker om ärftlighet och rasbiologi? Det var den frågan Carl behövde få ett svar på. Det var hans uppgift att försöka förklara varför Eklund inte var här längre, utan låt på ett obduktionsbord på Patologiska institutionen och själv blev uppskuren.

Som vanligt kan ni hitta fler smakbitar på bloggen Flukten fra virkeligheten.

35 kommentarer:

  1. Låter otäckt, men det kanske är en bra bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog det kan bli helt okej. Är inte hundra såld, men det beror nog mest på att tempot är ganska så långsamt.

      Radera
  2. Verkar vara väldigt mörkt och otäckt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt både mörk och otäck. Det är på många sätt ganska obehaglig läsning.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Stavar tydligen som en kratta idag. Undrar om det är en deckare för mig, gillar inte när det är för dystert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är definitivt dystert, men det beror nog inte först och främst på mordet utan på allt runt omkring.

      Radera
  5. Jag är lite sugen på att läsa dessa böcker, brukar ju gilla historiskt och deckare. Tack för smakebiten. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  6. Lihammers bok tyckte jag mycket om. intressant att läsa om en tid man inte upplevt själv. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att det är en intressant tid att läsa om. Gillar också att hon faktiskt inte har förskönat hur det var i Sverige på den tiden. Vi vill så gärna göra oss till ett neutralt land, men helt neutrala var vi ju definitivt inte. Dessutom är det ju högaktuellt i dagens läge också.

      Radera
  7. Tack för en spännande smakbit.

    SvaraRadera
  8. Läser sällan deckare så det här var nytt för mig. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser inte heller överdrivet mycket deckare, men då och då tycker jag om att läsa dem. Förr däremot läste jag nästan bara deckare.

      Radera
  9. Köpte denna på rean och jag är verkligen nyfiken på den.

    SvaraRadera
  10. Ja tyckte verkligen om den här boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Jeg liker godt mørk krim så jeg skal notere meg Anna Lihammer :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte läsa fullt så här mörka historier, men den kan nog bli bra.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Den här har jag läst och tyckte dem var både otäck och tänkvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otäck och tänkvärd är den definitivt. Nyttigt att läsa, kanske minus vissa grymma detaljer.

      Radera
  13. Ukjent bok for meg. Takk for smakebiten.:)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten, den här tyckte jag var ganska bra.

    SvaraRadera
  15. Den verkar bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Sakte og mørk krim - spennende! Håper du får en bra leseopplevelse med boka :)
    Nyt søndagen!

    SvaraRadera
  17. Den är ju bara så bra och nästa har precis kommit ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lovande. Jag hoppas jag tycker om den också.

      Radera
  18. Den här har jag hört mycket bra om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera