2013-11-23

Den tomma stolen

Den tomma stolenNu är den Tomma stolen slut. Det tog över ett år att läsa/lyssna klart på den och det är förmodligen den längsta tid någon bok tagit någon gång. Jag kan inte riktigt förklara varför det har tagit så långt tid. Det har nog med chocken av att läsa något så totalt annorlunda inte bara från vad jag vanligen läser utan för att det är helt enkelt inte Harry Potter.
Jag började läsa den på engelska precis då den kom ut. Läste i den någon gång då och då. Men tillslut införskaffade jag den som ljudbok på svenska och då gick det i alla fall lite enklare. För kan ju konstatera att det inte är ett lätt språk hon använder sig av den kära Rowling. Men även lyssningen har tagit otroligt lång tid.
Det här kommer inte att bli en "riktig" recension av den enkla anledningen att jag förmodligen inte skulle klara av det. Dessutom har nog det mesta sagts. Jag nöjer mig helt enkelt med att konstatera att det här förmodligen är den svartaste bok jag läst. Och att jag inte på något sätt tycker den är dålig. Kanske inte jättebra heller men tillräckligt för att jag inte vill ge upp den.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade den här, men det tog ganska lång tid att komma in i den för mig med. Alla dessa namn och relationerna dem emellan förvirrade mig länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var det en aning förvirrande. Men tillslut så gick det i alla fall.

      Radera