2013-11-26

Övertalning av Jane Austen

Av någon anledning har jag alltid närt en stor fascination för Jane Austens verk och trott att jag kunde dem alla. Men när jag verkligen började fundera kom jag fram till att jag absolut inte läst så många som jag trodde att jag har - egentligen var det nog bara Stolthet och Fördom jag läst. Men nu har jag sakta men säkert börjat ändra på den saken.  Stolthet och Fördom har jag läst om, jag har läst Emma (inte en stor favorit) och nu har jag så äntligen läst Övertalning. Kvar i hyllan står Förnuft och känsla och sen måste jag ta och leta reda på Northanger Abbey och Mansfield Park. Jag har med andra ord kommit halvvägs nu.

ÖvertalningAv de jag läst måste jag säga att Övertalning är min favorit hittills. Övertalning som handlar om Anne Elliot, hennes överklassfamilj och hennes kärlek till kapten Wenworth. Jag gillar Austens satir i beskrivningen av Annes familj, där titlar och bekantskaper är lika viktigt som vilka kläder man har på sig och en människa är inte värd ens tid om de inte ser bra ut. Att vända kappan efter vinden är ett utryck som jag tycker beskriver hennes familj ganska bra. Jag är väldigt road av att läsa om Annes syster Mary och med det löje hon beskrivs.
Sen är det ju definitivt kärleken. Till skillnad från Emma och Stolthet och fördom tycker jag verkligen den här boken handlar om kärlek och inte bra att hitta ett fördelaktigt äktenskap. För faktum är så kommer inte Emma eller Elisabeth på förrän i slutet att de är kära i sina män. Anne däremot träffas sin kapten Wenworth när hon är ung men övertalas att ge upp honom. Men hon kan aldrig glömma den stiliga kaptenen och för henne finns det ingen annan. Det är kärleken som genomsyrar hela berättelsen och det är faktiskt det som gör den bra.
Anne är också en mycket trevlig karaktär att läsa om. Hon är snäll och omtänksam och är omtyckt av alla (med undantag av hennes familj då). Det gör att jag gillar henne lite extra. Samtidigt är hon lugn och sansad i alla de situationer som uppkommer. Och så gillar jag hennes självkänsla. Hon verkar tro på sig själv, och på kärleken. Det viktiga är att få kapten Wenworth att tro på samma kärlek, eller att övertyga honom om att hon känner den precis som han.

Som sagt jag gillar verkligen Övertalning och den lär definitivt bli läst flera gånger.

Tack Albert Bonnier för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar