2016-11-01

Beyond the Kingdoms av Chris Colfer

Obs! Det här är fjärde delen i en serie och recensionen kan därför innehålla spoilers. Läs på egen risk...



Alex är numera den nya Gudmodern i The Land of Stories. Men hennes tid som gudmor har kanske inte börjat på allra bästa sätt. Faktum är att man skulle kunna säga att det har börjat på sämsta sätt, med att hon gör sig ovän med de andra feerna eftersom hon vill jaga mannen med huva. Så istället få hon ge sig ut på den här jakten utan dem. Tur att hon då har många vänner och sin tvillingbror Connor. De upptäcker att för att stoppa mannan med huva måste de ge sig ut på äventyr som ligger bortanför det egna kungadömena - in i andra berättelser och sagor.

The Land of Stories: Beyond the Kingdoms

Äventyret fortsätter verkligen i och med den här boken och jag fortsätter att tycka jättemycket om serien. Att vi nu får förflytta oss bortanför sagolandet - till andra berättelser och klassiker tycker jag väldigt mycket om. Själva idén med hur barnen förflyttar sig mellan olika världar och dimensioner är något jag tycker extra mycket om i just den här fjärde delen. Det har skiljt sig en del hur barnen tidigare har kunnat ta sig till sagolandet men just det här sättet att förflytta sig tycker jag nog allra mest om hittills.
Det är som vanligt högt tempo, vi får möta många sköna och ganska så udda karaktärer och väldigt många som vi känner så väldigt väl - fast här får de många gånger nya personlighetsdrag. Som vanligt tycker jag väldigt mycket om den extremt egocentrerade Red - som i Rödluvan. I den här boken ska hon gifta sig och det går ju inte annat än att tycka lite synd om henne och förfasas med henne. Nya karaktärer i den här boken som jag tycker lite extra om är Peter Pan. Han görs verkligen barnslig och det passar ju honom utmärkt - för han vill ju som vi alla vet inte bli stor. Robin Hood stöter vi också på och helt ärligt påminner han inte det minsta om räven Robin Hood, eller Kevin Costner eller någon annan skådespelare heller för den delen. Jag har för mig att Mel Brooks har med honom i någon av sina filmer och det är väl kanske den varianten han är mest lik. Många karaktärer är det i alla fall att älskar och hata och roas av.
Jag tycker mycket om den här serien och ska väldigt snart plocka upp femte delen som redan står i bokhyllan och väntar. Förhoppningsvis hinner jag med den redan nu i november.

3 anledningar till varför Beyond the Kingdoms är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Variationen på karaktärer är absolut det bästa med hela berättelsen. Man förväntar sig att en person ska vara på ett speciellt sätt och du får något totalt annorlunda. Jag älskar det.

2. Idén med att få följa med till alla de här magiska platserna. Jag som läsare får verkligen resa hej vilt i den magiska värld som är böcker.

3. Helt enkelt för att hela läsupplevelsen får mig att må så otroligt bra och bli glad. Det är helt enkelt en riktig feelgood fastän den är i ett något annorlunda format mot vad man är van vid när man benämner en bok feelgood. Allt i den får mig att bli glad, från omslag till illustrationer till historien och karaktärerna. Allt.

Beyond the Kingdoms får 4/5 i betyg av mig.

Tidigare delar i serien The Land of Stories heter: The wishing spell, The Enchantress returns, A Grimm Warning.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar