2017-02-02

Barnbokstorsdag: Recension

 (inbunden)Trolläventyret i nöjesparken av Elisabet Österlund
Målgrupp: 3-6 år
Illustratör: Karin Holmström

Detta är en trevlig rimsaga om trollen Lise, Tille och Talleman. De två sistnämnda är på besök hos Lise och hennes nöjespark i en hel vecka. Det är många äventyr som ska hinnas med och på en vecka hinner man mycket. Allt från att åka runt i de egenbyggda karusellerna av svampar och kottar och tallbarr, men också att besöka människornas stora nöjespark som syns från deras egna skog.

Jag gillar det här. Inte nog med att boken är otroligt fint illustrerad, har roliga och finurliga rim som passar barn utmärkt, så har den små finurligheter instuckna som även passar den vuxna läsaren. På varje sida finns massor av saker att upptäcka. Allt från den lilla nyckelpigan Prickolina till vad som försiggår i berättelsen. Jag kan mycket väl tänka mig att det här är en sådan där bok som barn älskar att höra om och om igen.
Ur en pedagogisk synvinkel så finns det också saker att arbeta med. Boken passar till exempel utmärkt att ta med sig ut i skogen och låta barnen bygga en egen nöjespark till trollen, vilket jag för övrigt redan gjort vid en del olika tillfällen. Boken skulle fungera utmärkt som komplement till en sådan aktivitet.
Vill man sen använda boken ytterligare så finns det faktiskt en hemsida till den där det har sjungits in sånger som passar till bilderna och som till viss del bygger på texterna, Där kan ni för övrigt tjuvkika lite på bilderna.

Det här är helt klart en fantasieggande liten söt berättelse.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig idé med Barnbokstorsdag! Och just den här boken blev jag väldigt sugen på nu. Man älskar ju fint illustrerade barnböcker. Och rim! :) //Petra, Bokklubbsbloggen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade min idé och jag tycker absolut att du ska kolla in boken. Riktigt söt.

      Radera