2017-02-17

Helgfrågan v. 7


Nästa vecka börjar bokrean. Nästa onsdag för att vara exakt (brukar den inte börja på tisdagar). Jag kanske inte direkt ska stå och hänga på låset, men reor ska i alla fall uppsökas.
Denna veckas helgfråga handlar om detta underbara fenomen.

Vilka är dina bästa bokreatips? Var handlar du helst dina reaböcker?

Jag har i år inte förhandsbeställt några böcker, och vet helt ärligt inte om jag är så värst sugen på att köpa några mängder för att jag helt enkelt inte får plats med dem. Men visst kan jag tipsa lite ändå, för det finns gott om riktigt bra böcker som jag redan läst och äger.

Bokus säljer hela serien Önskemånglarens dotter av Laini Taylor för sammanlagt 99 kronor. Har ni inte läst den så är det mitt allra bästa tips. Så bra serie och så bra pris för inbundna böcker.

  (inbunden) (inbunden) (inbunden)

Mitt allra bästa barnbokstips är Lilla Bä - Det finurliga fåret av Mark Sommerset. En riktigt rolig barnbok för barn (och vuxna) som har lite kiss och bajs humor på ett minst sagt finurligt sätt. Den kan bli din för 39 kronor på Bokus.

 (inbunden)

Om man spanar in vilka böcker som jag allra helst hade velat köpa så tror jag det får bli Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler som Akademibokhandeln rear ut för 69 kronor. Har hört mycket gott om den och det förlaget brukar ge ut bra böcker.

Vi är alla helt utom oss

Och så till del av frågan. Helt ärligt så föredrar jag att springa i bokhandlarna och stormarknaderna och handla böcker på rean. Det handlar nog om den där sköna känslan av att lassa famnen full av böcker man väldigt gärna vill köpa. Visst är det roligt att få bokpost också, men det är betydligt vanligare att det kommer paket i lådan, än att jag springer och köper böcker i fysisk bokhandel. Det händer helt ärligt nästan bara under bokrean och därför är det extra mysigt.

24 kommentarer:

  1. Det brukar vara billigare på stormarknader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och på så sätt är det trevligt att springa där. Maxi brukar också ha ett stort och bra utbud enligt min erfarenhet.

      Radera
  2. Jag kör nog lite blandat, både bokhandel och nätet. Finns ju lite olika böcker på olika ställen. Jag gillade också serien Önskemånglarens dotter. Jag har den inte hemma och vet inte om jag ska köpa eller inte för jag vet inte om jag kommer läsa den igen och sedan är det ju det här med att böckerna ska få plats också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar i ärlighetens namn också blanda men det är roligare att handla i fysisk butik. Jag håller med dig om det där med platsen. Mina bokhyllor är definitivt överfulla som det är redan.

      Radera
  3. Vi är alla helt utom oss har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog den som lockar mig mest. Får se om jag köper den.

      Radera
  4. Jaha, den serien måste jag ha missat när jag scrollade igenom böckerna på Bokus :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan varmt rekommendera den. De två första kostar 25 kronor styck och den tredje 49. Sjukt bra pris.

      Radera
  5. Vi är alla helt utom oss tror jag också är bra. Men för mig blir det ingen bokrea i år, jag måste verkligen försöka läsa ikapp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer inte heller köpa så speciellt mycket på bokrean. Håller på och läser ikapp och det är så befriande skönt så det tar emot med att fylla på. Sen lever ju vi på något mindre budget i år också eftersom jag är föräldraledig.

      Radera
  6. Jag gillar att handla i fysisk butik, barndomsminnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog egentligen inte så många barndomsminnen från reor då ingen av mina föräldrar är storläsare och sprungit ner rean.

      Radera
  7. Jag måste absolut handla i fysiska bokhandlar för att få den rätta känslan.

    SvaraRadera
  8. Jag köper inte så mycket böcker men gillar att gå i bokhandlar särskilt när jag är ute och reser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För tillfället håller jag också ner mitt köpande.

      Radera
  9. Fowler läste vi i läsecirkeln och det blev många diskussioner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det ska kunna vara en diskussionsbok. Och det behöver man ibland.

      Radera
  10. Jag köper inte så mycket böcker, utan lånar mest. Men om jag köper så brukar det vara på bokrean och oftast då i mataffären faktiskt =) Laini Taylors serier är så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper många av mina böcker på loppisar faktiskt - när jag väl köper. Annars blir det också mycket på reor på matvarorbutiker, precis som du.

      Radera