2017-02-06

Hemma hos Bettan av Eli Åhman Owetz



Hemma hos BettanMatte, Carina och Bettan har varit kompisar sedan de träffades på landet en sommar som tonåringar någon gång på 70-talet. Nu är de 54 år och livet är kanske inte en dans på rosor alla gånger. De bestämmer sig för att de tillsammans ska flytta ut till Bettans sommarstuga, där de spenderade så mycket tid tillsammans och bilda kollektiv. Där är det som om tiden har stått still och känslan av 70-talet är stark. Och läkande visar det sig då en massa människor kommer till dem som på ett retreat. 


Jag hade inga direkta förväntningar på den här boken, kändes helt enkelt inte som om det skulle vara något för mig. Men det är ju tur att man kan ha fel. För den här boken är precis vad jag behövde en väldigt trött lördag, då vädret var grått, bebisen här hemma ville inte sova och jag själv såg i kors. Då behöver man det där lite rosenskimrande och lättsamma. Egentligen är boken ganska så förutsägbar men det gör absolut ingenting i det här läget. Boken är kanske inte heller direkt skriven för mig som inte ens var påtänkt under 70-talet och referenserna dit är väldigt många. Återigen så gör det ingenting, för jag kan ändå få en bild av alla storblommiga murriga tapeter och utsvängda jeans. Så det här är helt klart en väldigt läsvärd bok som jag bedömer som en riktig humörhöjare.

3 anledningar till varför Hemma hos Bettan är värd att krypa upp i fåtöljen med;

1. Alla väldigt målande beskrivningar. Jag ser helt klart karaktärerna framför mig och de miljöer de vistas i. Det blir på något sätt lite som att göra ett besök ner i mammas och pappas ungdom. Framför allt kan jag se mamma framför mig medans jag läser tillbakablickarna.

2. Väldigt skönt att läsa något som är förlagt till svenska utdöende samhällen, istället för som jag i vanliga fall läser om, Stockholm...

3. Att läsa feel-good ur ett manligt perspektiv är förfriskande. Det är Matte som är berättarrösten i berättelsen och han är himla mysig som karaktär. Plus också till att det är Björn Kellman som läser upp boken, det gör att jag ser honom framför mig som Matte och det förhöjer min läsupplevelse.

Hemma hos Bettan får 3+/5 i betyg av mig.

Tack Bokfabriken för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Läste den här i helgen. Mysig bok. Kan tänka mig att Björn Kjellman passade väldigt bra som uppläsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det var en mysig bok.

      Radera
  2. Har påbörjat den lite, tycker den verkar fin hittills :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den. Myspysbok skulle jag nog vilja kalla den.

      Radera