2017-10-16

Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson



Ellinor är frisör och har precis startat en egen salong. Men det går trögt och är svårt att få ekonomin att gå ihop. Så träffar hon Roger som är omtänksam och snäll och som tillslut lyckas övertala henne att följa med honom till Afrika där han ska börja jobba på den svenska ambassaden. 
Vi får också möta Loveness som kommer från slummen men möter Siame och får flytta in till honom. Han tar hand om hushållet hos Roger och Ellinor och Loveness får se en helt ny värld.

36167477

Jag vet att det är många som gillar den här typen av böcker, och visst är det hemsk läsning men helt ärligt är det här verkligen inte en bok för mig. Jag vill inte redan i titeln veta precis vad boken kommer att handla om och inte bjudas på en endaste överraskning medans jag läser. Tyvärr upplever jag boken som både händelselös och långtråkig. Visst är språket helt okej, och visst finner jag miljöerna spännande att läsa om då jag tyvärr inte är så bevandrad i Afrikans litteratur men det är ungefär allt jag får ut av boken. Sen är det viktigt att boken finns, och att mäns våld mot kvinnor lyfts fram och framför allt visar att det finns i alla samhällsklasser.

Tack Bokfabriken för recensionsexemplaret.

Skrik tyst så inte grannarna hör får 2/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.



5 kommentarer:

  1. Äntligen fick jag veta att det var våld mot kvinnor som boken handlar om. Jag har trott att det var det som titeln syftar till, men jag har aldrig lyckats utläsa det någonstans och började undra om det ändå fanns en annan betydelse. Verkar inte vara en bok för mig heller även om det så klart, som du skriver, är ett viktigt ämne. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kanske jag spoilade för dig men jag tyckte själv det var solklart redan innan jag började läsa boken. Absolut inte meningen.

      Radera
    2. Nej, nej! Du spoilade inget! Jag tyckte bara det var konstigt att det inte framgått någonstans att det är just mäns våld mot kvinnor boken handlar om, eftersom titeln sannerligen antyder det. Jag tänkte tidigare att det kanske ändå skulle kunna vara något annat som titeln syftade på trots allt. Nu vet jag (och det är bra)!

      Radera
  2. Hmm ... Det här är en av de böcker jag verkligen sett fram emot i höst eftersom jag tyckt om Alfredssons tidigare böcker. Den ligger överst i läshögen nu så vi får väl se vad jag tycker. Ditt inlägg får mig sänka förväntningarna lite och kanske är det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag läst något av Alfredsson tidigare och jag var nog inget större fan då heller om jag kommer ihåg rätt. Så häng inte upp dig på min recension för det. Det här är helt enkelt inte den typen av bok som jag får ut speciellt mycket av att läsa. Hoppas du i alla fall tycker väldigt mycket om den.

      Radera