2018-04-05

Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl



En dag är Elis syster bara borta. Hon har lämnat hemmet utan att ge honom en endaste ledtråd på vart hon har tagit vägen. Stämningen i hemmet förändras, far är arg och mor är orolig mest hela tiden. Men så när Mor blir sjuk förändras allting ytterligare en gång och Elis ger sig iväg hemifrån på jakt efter systern.

Bildresultat för någonstans brister himlen

Jag hade sjukt höga förväntningar på den här boken och kastade mig in i den med liv och lust utan att egentligen veta så mycket om vad det var för typ av bok mer än att det skulle vara en historisk roman. Det brukar vara ett säkert sätt att ge sig an en ny bok som jag vet har fått bra betyg. Men tyvärr var den inte riktigt för mig, i alla fall inte just då när jag läste den.
Boken är långsam och finstämd och det ligger ett otroligt vemod över hela historien. Vi får följa Eli på hans resa, både i fysisk mening men framför allt mentalt då han tvingas växa upp från pojke till man utan att vara redo för det. Ibland lyser den där trilskande tonårspojken igenom jättetydligt och då är han verkligen inte helt lätt att tycka om även om jag vill göra det. Och det är nog just det och det långsamma tempot som gör att jag inte jublar högt över den här historien. Eftersom det är en karaktärsdriven bok så vill jag knyta an till karaktärerna men det gör jag inte. Jag tycker egentligen bara om en karaktär i boken, Gustav, och han är kanppt med i berättelsen.
Samtidigt kan jag se bokens potential och att det kanske just är det faktum att jag läste boken vid ett tillfället då jag snarare ville ha fart och fläng och massor av action som gör att den faller lite pladask. Nu blir det bara en jaha upplevelse.

Någonstans brister himlen får 3-/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar