2018-04-25

Kvinnan i hytt 10 av Ruth Ware



Lo Blacklock blir utsatt för ett inbrott när hon befinner sig hemma i lägenheten en natt. Oron vill inte släppa henne efter händelsen och hon kan inte fungera normal och hon kan inte sova. Trots det så kan hon inte låta bli att ansluta sig till den jobbresa hon har inbokad, en jungfrusresa med jounalistpass på det lyxiga kryssningsfartyget Aurora. 
Men resan blir inte riktigt som hon tänkt sig och redan första natten ombord - när hon äntligen tror sig kunna sova - väcks hon av ett skrik och ett plask från balkongen till hytten bredvid.

Bildresultat för kvinnan i hytt 10

Det här var en trevlig ny bekantskap. En riktigt spännande och underhållande bok som verkligen får en att tassa på tå rätt igenom. Det är aldrig så att handlingen står stilla utan jag dras hela tiden med i mystiska händelser som man aldrig riktigt kan förutspå. Sen måste jag ju säga att jag gillar den där instängdheten som en båtresa är och där antalet påtänkta gärningsmän är begränsade. Lite Agatha Christie-vibbar och det är ju aldrig fel.
Det psykologiska i boken, det där om man ska kunna tro på Lo eller om hon faktiskt är lite paranoid gör ju också att jag gillar boken lite extra. Icke trovärdiga karaktärer i en riktigt bra deckare är precis rätt ingrediens för att lyckas tycker jag.
Tyvärr tycker jag nog att berättelsen tappar lite fart mot slutet vilket gör att det inte riktigt blir en helt igenom lyckad läsupplevelse. Inte så att det blir dåligt men jag känner att trovärdigheten hamnar lite på glid.
Men på det stora hela så är det en riktigt bra bok som jag varmt kan rekommendera. Jag tänker absolut hålla ögonen på fler av Ruth Wares böcker och jag kan ju börja med I en mörk, mörk skog som hon också skrivit.

Kvinnan i hytt 10 får 4/5 i betyg av mig.

Tack Lind & Co för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Den här vill jag läsa! Gillade hennes förra bok :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte mycket om den vilket kanske framgår så jag måste läsa hennes förra.

    SvaraRadera