2012-10-12

Bokbloggsjerka 12-15 oktober

Efter att ha missat förra veckans jerka är jag på igen. Denna gången serverar Annika oss två snabba frågor.

Det har väl knappast gått någon förbi vem det var som vann Nobelpriset i litteratur, och en av veckans frågor är naturligtvis om det var rätt person som kammade hem priset?

Jag är inte speciellt insatt i Nobelpriset och därför kan jag inte svara på om det var ett bra val eller inte. Har aldrig hört talas om författaren men kanske att jag någon gång får för mig att läsa något av honom. Bokrean brukar vara en bra tid för det. Rolig i alla fall att det var en Kines. Har aldrig läst någon bok från Kina.

Hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?

Det korta svaret 130 stycken! Opps!!! Trodde inte det var riktigt så många. Men för att vara ytterligare lite mer exakt kan jag tillägga att igår kväll plockade jag ihop en låda med böcker som ska upp på vinden. I den ligger ytterligare ca 20 böcker som jag inte läst (men som jag förmodligen aldrig kommer läsa heller).

12 kommentarer:

  1. Ganska många ändå som har över 100 olästa! Jag känner mig nu väldigt lugn över mina 30 :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. 30 verkar rätt lagom. Teoretiskt borde man hinna det på ett knappt halvår. "Synd" bara att högen hela tiden växer.

      Radera
  2. ganska många som har stora att läsa högar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Man kan undra hur många av de här böckerna som verkligen kommer att bli lästa.

      Radera
  3. Jag har heller aldrig läst något av en kinesisk författare.
    Och som sagt, många som har stora olästa bokhögar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en tanke att jag skulle läsa en författare från varje världsdel i år. Det har väl gått lite si så där men om jag läser Mo Yan kan jag i alla fall kryssa för Asien.

      Radera
  4. Jag har funderat på att ställa undan böcker, men i så fall blir det inte olästa böcker utan lästa som av en eller annan anledning inte gör sig så bra i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De olästa som jag ställer undan är sådana som jag vet att jag inte kommer att läsa. Många biografiska om hemskheter som drabbar andra människor och som jag inte klarar av att läsa men som av någon anledning hittat hem till mig. Även böcker som jag "snott" ut mammas och pappas förråd när jag var yngre och nu faktiskt inte vet varför.

      Radera
  5. Wow! 130 olästa böcker! Hur har du lyckats samla ihop så många?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte riktigt. Men jag köper mycket böcker på loppis där det är billigt och då köper jag sällan en bok.

      Radera
  6. Dock lär han inte finnas på årets rea...men nästa år så. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det lär han göra. De brukar dyka upp där efter något år och då har det hänt att jag handlat.

      Radera