2012-10-26

Bokbloggsjerka 26-29 oktober

Denna veckan undrar Annika: Betygsätter du böcker? Varför/varför inte?

Nej, jag betygsätter inte mina recensioner eller de böcker jag läser. Har haft funderingar kring att göra det men tycker faktiskt att det känns svårt. Antingen är en bok bra, jättebra eller dålig. Någon gång kan jag snubbla över en suveränbok också men då framgår det ofta i recensionen och jag brukar ha rätt så bra minne för böckerna - kanske inte handling men känslan den förmedlade till mig.

Men... Jag tycker väldigt mycket om att läsa andras betyg på lästa böcker. Faktum är att det är ofta det jag läser först och som avgör om jag orkar läsa hela recensionen eller inte. Så jag är definitivt ambivalent vad det gäller betygsättning.

12 kommentarer:

  1. När jag betygsätter böcker gör jag det bara för mig själv. När man konsumerar högvis med böcker varje år så glömmer man annars lätt vilka som var värda en omläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker själva texten säger lika mycket om inte mer många gånger och sen har jag så svårt att bedömma en annan bok mot en annan. Men däremot har jag inga problem med att komma ihåg känslan boken förmedlade, i alla fall inte de som är bra och det är ju dem som räknas.

      Radera
  2. Ja det är verkligen svårt att veta om man skall betygsätta eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt och framför allt tycker jag nog inte att det är helt rätt mot böckerna och det kan heller inte förmedla någon känsla.

      Radera
  3. Svar
    1. Ja och ju mer jag tänker på det ju mer rätt känns det att inte ge betyg.

      Radera
  4. Om jag läser om en bok jag själv tänkt läsa så brukar jag bara skumma igenom texten, jag vill ju inte veta för mycket, och då kan det vara svårt att få en uppfattning om vad personen egentligen tyckte. Så jag uppskattar när andra sätter betyg också, men självklart gör man ju som man själv vill :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst gör man det och det är väl det sköna med att blogga. Man gör det för sin egen skull.

      Radera
  5. Håller med dig helt och hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid lika skönt att höra när det är fler som tycker lika dant.

      Radera
  6. Jag håller inte med. :) Men jag läser gärna även recensioner utan betyg. Var och en kan göra som den vill.

    SvaraRadera