2017-04-14

VIP-rummet av Jens Lapidus



Teddy har precis muckat från kåken och han ställs inför vardagen med att försöka skaffa sig ett jobb, ett hederligt sådant. Samtidigt visar det sig att han är skyldig en snubbe ganska mycket pengar, vilket aldrig är bra när det handlar om skulder i den undre världen. Så när han blir kontaktad av en advokatbyrå som ber honom hjälpa till att lösa ett kidnappningsfall så ställer han sig till en början tvekande, men pengarna är bra och det är inte helt olagliga grejer han får syssla med.


Visst har jag hört mycket om Jens Lapidus men hans författarskap har egentligen aldrig lockat mig. Jag inbillade mig att det skulle vara för rått och mörkt för mig, det där ordet hårdkokt som jag många gånger har hört i samband med författarens böcker tilltalar inte riktigt mig. Men som vanligt med förutfattade meningar så kan de många gånger visa sig vara totalt felaktiga. Visst är den här boken ganska rå och visst är den mörkt men det är bra gjort. Det är hög spänning och handlingen är intressant och jag vill hela tiden veta mer. Jag gillar Teddy som karaktär som slåss med sitt inre men samtidigt har lärt sig sin läxa av det förflutna och vill göra något för att hamna på rätt sida lagen. Däremot är jag lite mera tveksam till Emily som är hans kontakt på advokatbyrån och som också är inblandad i att försöka lösa kidnappningen. Egentligen vet jag inte varför jag har lite svårare för henne, för egentligen borde jag gilla henne mycket. Hon är nämligen en karaktär som lite sätter könsrollerna på spel. Jag upplever henne nämligen som lite gnällig, en ensamvarg, bortskämd - karaktärsdrag som många gånger spelar männen i liknande böcker. Men här upplever jag henne mest som gnällig. Men det är en analys för ett helt annat tillfälle och en jag borde ta med mig själv. Oavsett så visar det på stor skicklighet i berättarteknik från författarens sida. VIP-rummet är första delen i en serie och Sthlm delete vill jag absolut läsa. Tredje boken Top Dogg släpps sen till sommaren och kanske är det aktuellt att spana in även den.

VIP-rummet får 4/5 i betyg.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar