2016-08-26

Bokbloggsjerka 26-29 augusti

jerka11Idag blir det en snabb fråga hos Annika i veckan jerka för hon har lite problem med sin server. Frågan lyder:
Vad läser du just nu?
 Jag tycker jag har gett er det svaret lite var stans i mina senaste inlägg och senare ikväll kommer läsplanerna för helgen upp så det blir lite upprepning. Ni får stå ut och i det här inlägget tänker jag vara extra noggrann och faktiskt gå igenom alla de böcker som jag har påbörjade.

  • Eremiten av Thomas Rydahl - Det här mitt huvudfokus ligger. Har läst lite över 300 sidor i den och tycker mycket om.
  • Havets fångar av Michelle Paver - Denna läser jag i sängen innan jag släcker lampan. Har läst ungefär en tredjedel och kommer förmodligen att satsa på denna när Eremiten är utläst.
  • The Hobbit av J.R.R Tolkien - Min godnattsaga för tillfället. Det är denna jag sätter igång när jag väl har släckt lampan. Inte kommit förbi första kapitlet ännu.
  • The Heir of fire av Sarah J Maas - Min andra ljudbok som lyssnas på när jag ska hålla mig vaken. Har bara precis börjat så kan inte säga vad jag tycker ännu.
  • Sanningen om Alice av Kathrine Webb - Har haft denna påbörjad hur länge som helst (läst ca 100 sidor) men hela tiden är det något annat som lockar mig att överge den. Det handlar inte om att den är dålig, den är bara inte rätt just nu.
  • Minns du den stad av Per Anders Fogelström - Bara påbörjad. Inte rätt bok just när jag öppnade den vilket är synd för jag vet att jag kommer att gilla.
  • När döden kom till Pemberley av P.D James - Vet helt ärligt inte riktigt om jag kommer att fortsätta med den här boken. Borde kanske ge den lite fler sidor, men hittills lockar den mig inte alls. Någon som läst och kan rekommendera.
  • Det är inte jag, det är du av Mhairi McFarlane - Kan inte riktigt uttala mig för har bara läst 2 kapitel. Snart får jag väl ta tag i denna.
  • A Court of Mist and Fury av Sarah J Maas - Älskade första delen i serien och har hört att del 2 ska vara bättre, men trots det har jag bara kommit en liten bit in i den här. Denna läser jag som e-bok. 
Jag tror att det var alla. Eller i alla fall var det alla som jag påbörjat inom en tremånadersperiod och som jag håller i lite då och då utan att komma vidare. Ja, förrutom de 4 första titlarnna då. September kommer förmodligen bli recensionsexemplarens månad, men jag kanske skulle satsat på att låta det vara läsa klart månaden.

36 kommentarer:

  1. oj då! det var många på en gång. det skulle jag inte klara. När döden kom till Pemberley har jag också påbörjat, men inte avslutat. intresset tog slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ut som många böcker men egentligen bollar jag ju bara med Eremiten och Havets fångar. Resten borde jag däremot ta tag i och läsa vidare i. När döden kom till Pemberley verkar det mer och mer som jag ska lägga undan och skänka vidare.

      Radera
  2. Oj du läser många böcker samtidigt, fast skulle jag vara noggrann så har jag också en hel del böcker som är påbörjade som ligger och blir dammiga och jag vet inte när jag kommer plocka upp dessa igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det som är problemet här hemma. När ska jag egentligen plocka upp de där påbörjade böckerna igen.

      Radera
  3. Eremiten är jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är definitivt bra. Lite annorlunda kanske och ganska så långsam, men det gör inte så mycket.

      Radera
  4. Svar
    1. Nej, den är lång och skulle behöva kortas av något.

      Radera
  5. Sanningen om Alice påbörjade jag i juni, men inte heller här är den utläst :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser några sidor i den då och då men jag kommer inte vidare. Vet inte riktigt vad det beror på. Inte dålig på något sätt, men heller inte medryckande.

      Radera
  6. Älskar reflektionen om The Hobbit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ha någon form av godnattsaga. Har precis lyssnat igenom det mesta av Astrid Lindgren och innan dess Tove Jansson. Nu behövde jag något annat och denna har hittills verkligen utfört sitt jobb.

      Radera
  7. Det var ett rejält gäng det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det verkligen. Måste försöka ta tag i dem snart.

      Radera
  8. Oj vad många! Jag skulle aldrig klara att slutföra så många om jag läste parallellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser dem väl inte riktigt parallellt. De flesta är bara påbörjade och sen har jag inte kommit vidare för det inte riktigt varit rätt bok vid rätt tillfälle.

      Radera
  9. Oj, hjälp, vad många! Fogelströms böcker är mina favoritböcker, men man kanske måste vara i en viss fas eller i en viss stämning för att komma vidare i dem. Jag har bara lyssnat på några enstaka ljudböcker i mitt liv, men jag funderar på att göra det när jag sitter i bilen ungefär en timme per dag. Då blir det mer läst/lyssnat för mig också, vilket kan vara bra. Har en hel del att hinna med nu i augusti-september...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har älskat de böcker jag har läst hittills av Fogelström och tror absolut att jag kommer fortsätta att älska böckerna. Problemet var att jag plockade upp den under en läs-a-lot vilket inte direkt var lysande då den behöver få ta tid. Men jag kommer snart att plocka upp den igen, det vet jag.

      Radera
  10. Låter lite som jag, fast med skillnaden att du verkar ha någon slags plan i ditt läsande. I normala fall har jag det också ( soffbok, toabok, altanbok, väskbok osv ) men just nu är läsningen bara kaos och allt tas in huller om buller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plan vet jag inte om jag har sådär värst mycket, förutom när det gäller de första tre-fyra titlarna. Sen tar jag det som det kommer.

      Radera
  11. Hoppsan, det var några stycken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske till och med några för många... :)

      Radera
  12. Oj det var ingen dålig lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den är gedigen... och det värsta är att jag säkert har någon mer påbörjad bok någonstans som jag har glömt bort.

      Radera
  13. Det var en del det! Vargbröder har jag velat börja på så länge, älskade den förut och vill läsa hela serien i ett svep typ :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hållit på med Pavers andra serie Bronsdolken nu sen den kom ut och längtar till sista delen kommer nu i september. Jag hade tänkt vänta med Vargbröder tills jag var färdig med den andra serien, men för en månade sedan ungefär ville jag ha något lätt och då stod den där så snällt i bokhyllan och väntade på mig. Jag får nog dock problem när jag har läst ut denna och nästa bok i serien för då äger jag inte några flera delar. Har köpt på loppis och är tveksam till om jag i ett nafs på beställning kommer att hitta de andra delarna där.

      Radera
  14. Ojdå, det var lite att hålla reda på det! Men det är ju trevligt med lite variation ;D

    SvaraRadera
  15. Oj, lång lista. Men jag kan känna igen mig i det där. Ibland pågår det böcker i alla möjliga format och för alla möjliga sinnesstämningar, men jag mår bäst om det inte blir mer än tre-fyra stycken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mår väl egentligen också bäst om det inte blir för många böcker samtidigt. Men jag tror att anledningen till att jag har läst så många böcker den här sommaren är just det att jag har haft en förmåga att lägga undan de där böckerna som inte riktigt passat vid tillfället och fokuserat på annat. Då blir åh andra sidan listan så här lång.

      Radera
    2. Det är ju väldigt positivt, mer lustläsning helt enkelt.

      Radera
  16. Äkta slalomläsning! Så där blir det ibland. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland kan man inte låta bli att hamna i de där perioderna. Egentligen tycker jag bäst om att läsa någon enstaka titel åt gången.

      Radera
  17. Äkta slalomläsning! Så där blir det ibland. :)

    SvaraRadera
  18. Sådär brukar det se ut för mig också... Men just nu har jag en enda bok som jag håller på med aktivt: finlandssvensk feministisk fantasy :-) Mera om den här: http://kattslavenkoko.wordpress.com/2016/08/28/mork-nattlasning/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, de boken vill jag också väldigt gärna läsa. Har läst den förra boken i serien och älskade så jag måste se till att läsa denna också.

      Radera