2014-02-16

En smakebit på søndag: Sagoberättaren



Idag är en dag då borde och måste får försvinna ut ur mitt vokabulär. Idag ska jag bara ta det lugnt och göra precis det jag känner för. Just nu är det Sagoberättaren av Antonia Michaelis jag känner för och faktiskt lite blogga. Därför kombinerar vi dessa två och tar och deltar i En smakebit på söndag som presenteras av Flukten fra virkeligheten.

Sagoberättaren handlar om Anna  som stöter på Abel på skolan och dras på något sätt in i hans värld. Det blir något av en krock eftersom Anna kommer från ett välbärgat hem medans Abel lever själv med sin lillasyster i slummen. Men Abel kan berätta sagor och det är genom sagorna de möts.
Mycket mer om boken vet jag faktiskt inte, men den är inte så som jag hade tänkt mig från början.

Smakbiten är hämtad från sida 110.

Sagoberättaren (inbunden)Hon var ensam i det minimala utrymmet utanför toaletterna. Hon ställde sig framför spegeln, strök undan sitt mörka hår och lade det bakom öronen, böjde sig fram över stenskivan med det infällda handfatet, så långt fram att hon nästan rörde vid spegelbildens nästipp med sin egen, riktiga nästipp.
Det var sant. Hon hade fem pyttesmå fräknar där. Man såg dem bara när man tittade riktigt noga. Hon tog ett djupt andetag och tvättade ansiktet med kallt vatten.
"Tack", viskade hon tillslut. "Tack för näckrosorna,"

20 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en fin bok, jeg må skrive den ned :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  2. Virker som en fin bok - takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  3. Jag blir riktigt nyfiken på den här boken. Tack för smakebiten! :-)

    SvaraRadera
  4. Det låter ju lite intressant, en titel som Sagoberättaren lockar ju :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst lockar titeln massor. Den är helt klart anledningen till att jag ville läsa den, den plus att jag läst några positiva recensioner.

      Radera
  5. Titeln låter lovande, ska bli spännande att höra vad du tycker när du läst klart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är också spännande kan jag lova så här långt.

      Radera
  6. Vackra rader. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Intressant titel och smakbit, tack för den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titeln är underbar men boken är minst lika bra den.

      Radera
  8. Tack för smakbiten!
    En sådan dag behöver man då och då, utan måsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och idag var den perfekta dagen för en sådan dag efter en långresa igår.

      Radera
  9. Jag har också blivit intresserad av att läsa denna p.g.a. titeln och några positiva rader om den här och där. Men någon smakbit har jag inte fått tidigare, tack för det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker definitivt att du ska plocka upp den. En fantastiskt bra bok.

      Radera
  10. Redan titeln gör ju att man blir frestad. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera