2016-01-29

Sagan om Turid: Kungadottern av Elisabeth Östnäs



Turid växer upp på en kungagård någonstans i Svea rike. Från att ha varit en blomstrande kungagård där hennes far har styrt som en mäktig kung, är gården nu fattig och livet är allt annat än lätt. Turid lever av tyngden över att tvingas gifta sig. Hon måste också lära sig att bli en mäktig völva, för att kunna hjälpa byn att spå framtiden.
Samtidigt kommer svälten och livet blir ytterligare lite svårare. För att rädda sitt folk gör Turid allt hon kan för att hjälpa.

25929066

Det här är en underbar liten bok. Egentligen är den skriven för /barn/ungdomar men som vanligt har jag minst lika mycket behållning av den som något barn skulle ha.
Boken är ganska lågmäld och vi får följa Turid i alla hennes tankar kring att växa upp med alla höga krav. Den handlar också om relationer. Relationen till sin fosterbror, relationen till sin fostermor och relationen till Sten som "bara" är son till smeden och därför inte en pojke man kan gifta sig med.
Boken beskriver väldigt bra hur livet skulle kunna se ut i en vikingaby i den där tiden mellan asatrons starka fäste och där någon stans i bakgrunden lurar Vite krist (alltså Jesus). Och samtidigt som boken har en väldigt bra berättelse så har jag minst lika stor behållning av faktan. För faktan finns definitivt med. Jag kan lära mig mycket om vikingatiden, även om om författaren själv har sagt (när jag lyssnade på henne på bokmässan) att hon har tagit fakta och tolkat den till en verklighet. Jag märker ändå att hon är väldigt påläst. Det känns troligt och realitistiskt det hon skriver och därför älskar jag det.
Så nu tycker jag att Elisabeth Östnäs kan skynda sig ut med nästa bok. För den här slutade ju definitivt med en cliffhanger och jag måste få reda på fortsättningen.

3 anledningar till varför Sagan om Turid är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Just det här som jag beskrev tidigare - att det är så otroligt snyggt gjort vad gäller det som är verkligt och det som är fiktion. Författaren har tolkat vikingatiden så jag tror på det i alla fall.

2. För mig är ju alltid mytologi intressant. Många gånger har jag plockat upp böcker enbart av den anledningen. I den här boken har kanske inte gudarna så där väldans stor betydelse, men samtidigt formar de ju människorna liv och levene. Man blotar, Völvorna har stort inflytande i samhället och hela tiden är där små element som styr människorna och Turid.

3. Turid är helt enkelt en karaktär som biter sig fast. Hon känns trovärdig, stark och snäll. Heja den starka flickan Turid.

Sagan om Turid: Kungadottern får 4+/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar