2016-01-30

En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret av Brian Selznick



Hugo bor på en tågstation. Han sköter om alla dess klockor. Samtidigt har han en maskin som han gör allt för att laga. För att klara av det så måste han stjäla kugghjul och skruvar och andra lämpliga delar från leksaksmakaren på tågstationen. Men en dag blir han upptäckt.

Invention of Hugo Cabret

Det är första gången jag läser något av Brian Selznick men jag kan lova att jag är väldigt sugen på att läsa något annat han har skrivit och illustrerat. Det här är nämligen en läsupplevelse som ingen annan. Boken är över 500 sidor lång men du läser ut den på ett par timmar. Det är nämligen illustrationerna som berättar hälften av historien. Och som jag älskar dessa illustrationer. Det är så smart gjort och det blir så bra.
Sen är det ju en spännande historia också. Vad är det för en speciell maskin han har hittat Hugo och ska han få den att fungera. Och vem kan ha skapat den från allra första början.

3 anledningar till varför En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. De svartvita illustrationerna som liksom suger in mig i berättelsen.

2. Av någon anledning för den där maskinen det extra spännande. Jag gillar ofta sådana där uppfinningar som nästan känns magiska, utan att de egentligen är det. De visar bara på människans stora uppfinningsrikedom.

3. Även texten i sig behöver omnämnas. Själva språket i sig är kanske inte jättespeciellt, men han använder det på ett speciellt sätt. Sidorna med text kan vara fullklottrade. Men de kan också bara innehålla någon mening. En bok som är uppbyggd på detta sättet tillför så mycket mer till läsupplevelsen.

En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret får 3+/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon på engelska. Men vill man läsa den på svenska som jag gjorde så föreslår jag ett bibliotek.

2 kommentarer:

  1. Berättelsen om Hugo Cabret har jag bara sett på film, men har däremot Underverk av samma författare i bokhyllan. Skall bli jätteintressant att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en spännande läsupplevelse. Totalt annorlunda mot sådant jag brukar läsa.

      Radera