2016-01-16

The Pirate's Wish av Cassandra Rose Clarke



Ananna och Naji är fast på en konstig ö. De måste ta sig därifrån för att kunna bryta den förbannelse som har drabbat Naji och som gör att han drabbas av fruktansvärda smärtor varje gång Ananna är i fara. Men det är ju inte helt lätt att bryta förbannelsen. Det verkar snarare vara omöjligt. Förrutom möjligtvis den första av tre uppgifter som måste genomföras och det är den där sanna kärlekskyssen.

Pirate's Wish, The (Pocket)

Jag tycker om den här boken och hela den här serien. Pirater (Annana) och lönnmördare (Naji) - vad kan bli fel liksom. Det är kanske inte den mest välskrivan boken i universum - och faktum är så kanske den inte är den mest originella heller, men den är underhållande. En sådan där bok som jag älskar att läsa lite med jämna melllanrum. Den innhåller kärlek, den innehåller magi, den innehåller häftiga spännande varelser och lite lagom mycket action.
Däremot kan jag störa mig en del på Annana. Jag tycker att hennes gnällande och extremt dåliga självförtroende får ta lite för mycket plats. Hon är liksom för tjurig för att ens lyssna på Naji och det stör mig.
Sen hade jag gärna önskat en lite bättre avslutning. Den kändes lite ihopslängd och jag fick inte riktigt svar på alla frågor gällande vissa bitar i handlingen. Synd att författaren inte tog sig tid att lösa detta snygg med tanke på att resten av äventyret är väldigt bra ihop knåpat.

3 anledningar till varför The Pirate's Wish är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Jag gillar miljöerna kanske för att jag inte är jättevan att läsa om öknar och hav. Framför allt öknar. För mig känns det som om världen som vi befinner oss i är väl uttänkt och väldigt mångsidig och det tycker jag om.

2. Naji känns helt klart som en kille jag skulle vilja träffa. Det är egentligen helt ologiskt med tanke på hans yrke och att han är jagad av läskiga saker, men ändå. Det är kanske för att jag läser om honom utifårn Annanas ögon men han blir definitivt en lockande karaktär för mig.

3. Piratskepp. Jag tror inte jag behöver skriva mer än att jag gillar piratskepp och skeppen i denna/dessa böcker är inget undantag. Jag vet inte vad det är som lockar så mycket med en bra pirathsistoria, men jag gillar både filmer och böcker på temat.

Boken är andra delen i en serie och första boken heter The Assasin's Curse.

The Pirate's Wish får 4-/5 i betyg

Boken finns att köpa hos Adlibris och Cdon.

2 kommentarer:

  1. Åh denna låter spännande! Synd att avslutningen var sådär. Men ska ändå kolla upp denna serie. Pirater ftw! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte väldigt mycket om den över lag så man kan förlåta sådana där små missar, som man egentligen tänker på först när man börjar reda i ens tankar om boken.

      Radera