2016-05-27

Bokbloggsjerka 27-30 maj

jerka11Veckorna går vansinnigt fort just nu känns det som. Snart är det sommarlov för dem som har det och för en annan blir det förhoppningsvis lite lugnare på jobbet också. Men först koncentrerar vi oss på vecka 21 och denna veckas bokbloggjerka.

Temat för veckans fråga är med andra ord musik i kombination med böcker. Har en av dina favoritartister utkommit med en bok som du tycker att vi ska läsa? Kan du ge exempel på en bok som har en stark koppling till din favoritgenre? Envisas en av dina favoritförfattare med att ”spela” musik i böckerna som du absolut inte gillar? Eller….?

Nu kommer jag att vara tråkig men ämnet med musikbiografier och liknande är för mig helt meningslöst. Jag har läst någon enstaka bok på ämnet och det gav mig i stort sett absolut ingenting. Musik lyssnar jag på absolut i lagom skala men inte speciellt överdrivet mycket. Det tror jag mycket har att göra med att jag jobbar där jag gör. När jag kommer hem vill jag ha det tyst och skönt runt omkring mig. Över lag lyssnar jag dessutom sällan på musik medans jag läser. Jag kopplar inte riktigt ihop de två kulturerna. Däremot kan jag vid musikreferenser i böcker gärna leta fram aktuell låt/artist på spotify för att se vad karaktärerna i boken lyssnar på. Det är lite spännande och jag har hittat en hel del ny bra musik på det sättet.
Så det blev väl ett svammelsvar om något. Nu ska jag äta upp min frukost och dra iväg till jobbet. Ha det bäst denna ljuvliga fredag i maj....

21 kommentarer:

  1. Det var en lite svår fråga denna gång! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, framför allt när man inte är intresserad av genren.

      Radera
  2. Det var en lite svår fråga denna gång! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Musikreferenser i böcker gillar jag också, speciellt om det är min typ av musik :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på något sätt lär man känna personen i fråga lite bättre på det sättet.

      Radera
  4. jo, lite tystnad hemma är skönt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut och när man utsätts för så mycket ljud hela dagarna så är det ganska så välbehövligt.

      Radera
  5. Jag är lite som du när det kommer till musik. Lyssnar, men inte alltid, och har inget behov av musikbiografier etc.

    SvaraRadera
  6. Jag är lite som du när det kommer till musik. Lyssnar, men inte alltid, och har inget behov av musikbiografier etc.

    SvaraRadera
  7. Jag har nog inte läst någon musikbiografi, men har faktiskt DiLevas oläst i hyllan, mest som en kul grej för att min familj avskydde honom och jag älskade honom när jag var yngre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då förstår jag den kul grejen med det hela. :)

      Radera
  8. För mig ger det en extra dimension i läsandet om jag samtidigt lyssnar på "rätt" musik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland kan det fungera i små doser, men långt ifrån alltid.

      Radera
  9. Ditt svar var mindre svamligt än mitt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som kände mig extremt svamlig :)

      Radera
  10. Jag önskar att jag var bättre på att kolla upp låtar som nämns i böcker eftersom det ofta ger en ny dimension till historien. Men oftast orkar jag inte resa på mig för att hämta mobilen eller datorn ens :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det finns ju den aspekten också. Ibland behöver man få läsa i lugn och ro utan en massa avbrott.

      Radera
  11. ja, det där med att leta fram musiken i böckerna för att lyssna det känner jag igen

    SvaraRadera
  12. Musikreferenser som jag kan relatera till gillar jag, annars kan det bli lite jobbigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och det får absolut inte bli för många då blir det också jobbigt.

      Radera