2016-05-30

Några snabba recensioner

Jag ligger så vansinnig efter med recensionerna som vanligt. Eller rättare sagt så är det väldigt länge sedan jag läste ut de få böcker som väntar på att recenseras så därför tänker jag lätta lite på samvetet och göra några korta recensioner. Samtliga böcker är recensionsexemplar.

Ormens skugga av Rick Riordan

27272607Det här är tredje och sista delen i Kanekrönikan som handlar om syskonen Sadie och Carter som har fått i uppgift att skydda världen från Kaosguden Apep. Nu närmar det sig uppslutningen och med den så blir allt farligare och farligare och fler och fler Egyptiska gudar vävs in i historien.
Jag kan inte låta bli att gilla den här boken väldigt mycket. För som vanligt med Riordan så är det högt spännande tempo blandat med en stor dos humor. Extra kul är det att vi på jobbet den här termin har lärt oss en massa om och lekt egyptisk mytologi och barnens favoritfigurer har helt klart varit Apep och Bes (som också är med i berättelsen).
Ormens skugga får 4/5 i betyg av mig.
Tack Modernista för recensionexemplaret.

Utvald av Meredith Wild

30211032Erica har precis tagit examen från college och nu tänker hon satsa fullständigt på sitt nystartade internetföretag. Men för att kunna göra det så krävs det kapital och det är inte det lättaste. Under tiden möter hon Blake, som har gott om kapital men som kanske inte är beredd att satsa på hennes företag. Däremot känner han att han gärna satsar på henne.
Jag streck-läste den här boken i en sittning. Kunde inte lägga den ifrån mig och lite romantik och hett sex var precis vad jag behövde vid det tillfälle som boken kom i min hand. Själva storyn i sig är kanske inte omvälvande på något sätt (möjligtvis med tanke på att Erica är en väldigt stark person) men den är relativt välskriven och väldigt underhållande. Ibland behövs det inte mer än rätt bok vid rätt tillfälle.
Utvald får 4+/5 i betyg av mig.
Tack Bookmark för recensionsexemplaret.

PAX Näcken av Åsa Larsson och Ingela Korsell

27398798Vi har nu kommit till sjätte delen i den alldeles underbara barnserien. Jag älskar serien i stort och den här boken är inget undantag. Isen ligger nu tjock i Mariefred men trots det så går folk genom isen. SÅ även Alrik. Det verkar inte bättre än att det nya övernaturliga fenomenet är Näcken. Samtidigt är Viggos och Alriks morsa på besök i staden. Det komplicerar det hela ytterligare.
Jag kan bara säga - har ni inte läst den här serien så tycker jag absolut att ni ska ge den en chans. Den är så välskriven och den tar verkligen sin åldersgupp av läsare (pojkar i 10-12 års åldern) på allra största allvar. Jag som vuxen läsare blir på riktigt rädd men kan ändå inte släppa den. Hade jag fått de här böckerna i händerna när jag gick på mellanstadiet hade jag nog älskat dem ännu mera. (Om det går). Däremot tycker jag nog inte riktigt att det här är den starkaste boken i serien, men ändå tillräckligt bra.
Näcken får 4+/5 i betyg av mig,
Tack Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret.

4.50 från Paddington av Agatha Christie

26833666På tåget mellan Paddington Station i London och Brackhampton blir Mrs McGillicuddy vittne till hur en man stryper en kvinna på ett passerande tåg. Hon tas inte riktigt på allvar av varken polisen eller tågstationsbiträderna utan de tror att hon har drömt. Tur då att hon har en väninna vid namn Miss Marple. Miss Marple klurar lite snabbt ut hur det har gått till och skickar vännen Lucy Eyelesbarrow att spana runt lite på det stora gods som ligger i närheten av järnvägsbanan.
Det här är en av mina absoluta favoriter när det kommer till Agatha Christie. Jag har tidigare lyssnat på den ett par gånger och jag minns också att jag för många år sedan såg den som film. Trots detta så är mycket av handlingen bortglömt hos mig. Jag tror mig komma ihåg mördaren men vägen dit är ganska luddigt. Så det var väldigt trevligt att få läsa den nu och återigen åteknyta bekanskapen med alla karaktärerna.
4.50 från Paddington får 4/5 i betyg av mig.
Tack Bookmark för recensionsexemplaret.

Rosensällskapet av Marie Lu

27400345Det här är andra delen i serien om Den Unga Eliten, en liten klick människor som har överlevt en dödlig sjukdom och inte bara överlevt den utan också kommit ifrån den med magiska förmågot. Huvudkaraktären i boken är Adelina som kan manipulera världen runt omkring sig genom att skapa illusioner. Dessa är dock alltid väldigt mörka och hon suger till sig energi från människors rädslor. Hon har blivit utesluten ur Den Unga Eliten och bestämmer sig därför att själv försöka ta makten. Hon är trött på att vara utanför och att bli illa behandlad. Så låt maktkampen börja.
Jag tyckte väldigt mycket om första boken i den här serien, men tyvärr hade jag glömt bort ganska mycket av handlingen när jag väl kom till den här boken. Det gör att jag har svårt att komma in i historien och har man dessutom världens längsta lässvacka så blir det jobbigt för mig att läsa. Det tar långt över en månad att avsluta den. Jag tycker nog över lag att den är lite i det mörkaste laget, eller i alla fall för mitt humör. Adelina är absolut inte en karaktär jag knyter an till utan hon blir bara mörkare och mörkare i sitt sinne ju längre berättelsen går och just den här gången har jag svårt för det. Hon är allt annat än sympatisk och jag kan inte heja på henne i maktkampen. Så tyvärr var den här boken lite av en besvikelse. Trots det måste jag nog läsa nästa del också. Vill ju veta hur det ska gå.
Rosensällskapet får 3/5 i betyg av mig.
Tack Modernista för recensionsexemplaret.