2017-07-21

Grejen med substantiv och pronomen av Sara Lövenstam



Jag har gått och blivit ambassadör för Bookoutlet.se vilket givetvis är himla roligt om jag får säga det själv.  Den första boken jag fick hem var Grejen med substantiv och pronomen av Sara Lövenstam. Detta är en liten roligt bok för den äkta språknörden. Här gås regler och undantag igenom som rör det svenska språkets substantiv. Det kanske inte låter så roligt för den som inte är språknörd, men för de som är det så är det både snyggt och humoristiskt gjort. Personligen tillhör jag en kategori någonstans mitt emellan. Jag är helt ärligt inte värsta språknörden, även om jag givetvis föredrar att allt är rätt och riktigt i texter jag läser, men helt ärligt är jag inte jätteintresserad av vad alla ändelser och uppdelningar heter. Trots det gillar jag boken, just för att den är så snyggt skriven. Och vissa kapitel ger helt klart mer än andra. För som sagt, det är inte en regelbok rakt upp och ner utan här blandas anekdoter, små illustrationer, med tabeller över substantivs böjningar.
En riktig lärdom drar jag i alla fall av boken, och det är förståelsen för hur (ursäkta svordomen) jäkla svårt det svenska språket måste vara att lära sig. Sen tycker jag också mycket om det lilla utdraget om hen. Mitt i prick!



Så är du en språknörd eller i alla fall det minsta lilla intresserad av det svenska språket så tycker jag absolut att du ska plocka upp den här boken.

Grejen med substantiv och pronomen får 3/5 i betyg av mig.

Boken finns givetvis att köpa hos Bookoutlet, men också hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar