2017-09-05

Veckans topplista: London

Johanna på Johannas deckarhörna har ju dragit igång det här med Veckans topplista. Förra veckan hann jag inte riktigt med men idag tänkte jag se vad jag kan hitta i bokhyllorna och bjuda er på. Temat är för övrigt London, vilket ju kan vara bra att veta.

Veckans topplista

Först vill jag bara tillägga att det här var betydligt svårare än vad jag hade väntat mig. Hallå... jag trodde ju nästan att alla böcker jag läser utspelar sig i London. Tydligen inte. Men några böcker hittade jag i alla fall.

1.Gökens rop av Robert Galbraith
Jag tycker mycket om den här serien om detektiven Cormoran Strike och hans assisten Robin. En välskriven deckare, men kluriga gåtor utlagda på väl valda ställen. Men så är ju boken/böckerna skrivna av en mästare.
2. Granne med döden av Alex Marwood
Det här är förmodligen min absoluta favoritdeckare genom tiderna. Jag vet att jag tjatar massor om den men det är den värd. Och utspelar sig i London gör den också.
3. Det är inte jag, det är du av Mhairi McFarlane
I många chick litt böcker så flyr vår hjältinna London för att hitta sig själv(ja, jag generaliserar jag vet). I den här boken är det tvärt om och det är ju lite trevlig. McFarlane är verkligen en författare som jag håller ögonen öppna för.
4. Wolf Hall av Hilary Mantel
Okej, hela boken utspelar sig kanske inte i London, men vad jag kommer ihåg så gör i alla fall relativt stora delar det. Engelsk maktkamp när det är som bäst. Trots det kommer jag inte ihåg så mycket och tycker nog personligen att jag behöver läsa om boken.
5. ABC-morden av Agatha Christie
Agatha Christie måste få vara med på den här listan. Det här är förmodligen inte hennes enda bok som delvis utspelar sig i London, men det var den första jag kom att tänka på. Jag älskar i alla fall den här boken och framför allt älskar jag författaren.

Gökens ropBildresultat för granne med dödenBildresultat för det är inte jag det är duBildresultat för wolf hall bokBildresultat för ABC-morden

30 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det är nog nästan det jag är nöjdast med när det kommer till min lista. Där finns verkligen lite av varje.

      Radera
  2. Det känns verkligen som att massvis med böcker utspelar sig i London, men sen är det svårt att ens komma på fem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det verkligen. I efterhand kunde jag komma på några stycken men när jag skrev listan var det nästan omöjligt.

      Radera
  3. Granne me döden var riktigt läskig (och äcklig på sina ställen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minst sagt äcklig. Sådär så det kröp i en med jämna mellanrum.

      Radera
  4. Granne med döden har jag läst, Christie och Wolf Hall också

    SvaraRadera
  5. Granne med döden finns med även på min lista. Ruggigt bra! Gökens rop och Wolf hall väntar i min hylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Granne med döden är så bra. Men de andra två är också bra och det är ju tryggt att veta att man har några bra böcker kvar i hyllan att läsa.

      Radera
  6. Ska erkänna att det var faktiskt svårare än jag själv tänkt mig... Men funkar fick ju ihop en jättefin Londonlista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var inte alls beredd på att det skulle vara så svårt som det var. Men nu i efterhand lär jag hitta Londonböcker vart jag än går.

      Radera
  7. Har läst två av MacFarlanes böcker, men inte just den du tipsar om men jag kommer väl till den så småningom :) Jag har fortfarande inte läst Rowlings deckare trots att jag har den första boken i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. McFarlane blev för mig en positiv överraskning och jag är glad att jag har några kvar av henne att läsa. Rowling deckare tycker jag du ska läsa för de är verkligen läsvärda.

      Radera
  8. Det är inte jag, det är du vill jag läsa :)

    SvaraRadera
  9. Har läst de tre första på din lista :)

    SvaraRadera
  10. ABC-morden den tror jag att jag måste läsa snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan aldrig läsa för mycket Agatha Christie.

      Radera
  11. Granne med döden är en sån bok jag tänkt läsa men inte kommit mig för med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något bra framför dig. Gillar den så mycket.

      Radera
  12. Granne med döden fick faktiskt vara med på min lista :)

    SvaraRadera
  13. "Det är inte jag, det är du" har ju jag. Den hade jag helt glömt bort, tack för påminnelsen, den måste jag läsa snart :)

    SvaraRadera
  14. Granne med döden var ju verkligen speciell! Det är inte ofta jag blir fysiskt äcklad av böcker men den lyckades ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att den verkligen fick en att bli äcklad. Riktigt bra skrivet.

      Radera