2017-09-27

Vei bok 1 av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson



En seriebok om nordisk mytologi - det är väl klart som korvspad att jag måste läsa den. Och vilken tur att den sen fanns på mitt bibliotek så jag kunde låna och läsa. Boken handlar om Vei som är utvald av sin gud jätten Veidar i Jotunheim. När stjärnorna står i rätt position är det nämligen dags för tvekamper mellan jättarna och asarna och slagskämparna hittas bland annat hos människorna och hos valkyriorna.

Vei. Bok 1

Att jag är en sucker för mytologi är väl ingen nyhet och jag tror mig kunna de olika sagorna/myterna hyfsat. Här blir det dock en helt ny spinn på berättelsen och det gillar jag mycket. Det brukar vara jättarna som utmålas som de onda och farliga. Här får vi en ny syn på Oden och hans asar. Man får läsa om varför jättarna och asarna hamnade i konflikt med varandra och Oden är ju inte direkt "the good guy".

Det finns helt enkelt mycket att gilla med den här boken. Inte bara det faktum att jag gillar twisten på storyn, jag gillar också dialogerna, tecknarstilen med sin färgsättning. Lite extra gillar jag jättarna, deras utseende och deras relation till människorna.

Så nu ser jag mycket fram emot att läsa nästa bok 2 som ska vara avslutningen på serien. Det kan hända att jag innan dess måste köpa inte första boken så jag har båda, och kanske även läsa om den så det blir en enda lång sammanhängande härlig mytologisk saga.

Vei får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar