2018-01-16

Lilla dockan av Ingrid Elfberg



När en känd vloggerska tar livet av sig i direktsändning genom att hoppa från Gothia Towers så skapas det rubriker i världen. Och trots att det är ett uppenbart självmord kopplas Sektionen för grova brott i Göteborg in på fallet för att försöka ta reda på den bakomvarande orsaken. 
Torbjörn är en av poliserna som är inkopplade på fallet och det berör honom hårt. När han sen märker att det börjar hända konstiga saker med grannflicka Jennifer, så börjar han än mer nysta i om det inte kan finnas något socialt nätverk bakom.


Lilla dockan

Oj vad aktuell den här boken känns. Ungdomar idag lever stora delar av sitt liv på nätet och det är så uppenbart hur lite kontroll man som vuxen har på det. Den här boken belyser det på ett väldigt bra sätt. Det är egentligen hemskt att jag finner behållning om att läsa om något som mycket väl kan vara någons väldigt mörka vardag samtidigt som det är så bra att problemet belyses.
Det finns gott om karaktärer och jag bryr mig verkligen om dem. Framför allt gillar jag Torbjörn som är en vuxen som bryr sig.
Tyvärr finns det en aspekt som drar ner betyget lite på boken. Jag hade på tok för lätt att reda ut vem som var the bad guy och därför förlorade boken lite i slutet. Men samtidigt så knöts trådarna ihop fint så jag kan förlåta det lilla felet.

Lilla dockan får 4-/5 i betyg av mig.

Tack Bokfabriken för recensionsexeplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar