2013-10-07

En måndagsenkät

Hittade en liten enkät hos Underbara böcker som hon i sin tur hittat någon annan stans. Tänkte att jag skulle ta och svara på den. Allt för att slippa gå och putsa fönster.

Vad läser du just nu?
I går kväll började jag på De oskyldiga av David Baldacci. En riktig favoritförfattare och hittills verkar den lovande. Läser också lite Heja, Heja av Martina Haag då och då när jag känner för det och lyssnar på Den tomma stolen av J.K Rowling.

Vad kommer du att läsa härnäst?
Vet inte riktigt men förmodligen blir det Fortet av Bernard Cornwell eller Dagboken från i morgon av Cecelia Ahern. Båda två är recensionsexemplar som jag mycket ser fram emot att läsa.

En bok du sparat till ett speciellt tillfälle?
Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman sparar jag lite extra på. Den ligger här hemma och jag längtar efter att läsa den. Men jag fortsätter att skjuta lite på den. Jag vill ha bra ostörd lästid där jag inte har massa måsten över mig innan jag börjar.

Den senaste boken du gav upp med?
Det måste vara Anna Karenina av Lev Tolstoj. Jag kan fortfarande inte fatta att jag inte gav upp antingen tidigare eller läste klart boken. Jag menar. Drar man sig igen 700 sidor kunder jag ju lika gärna läst de sista 200 också. Men det gick inte. Däremot är det inte ofta jag ger upp böcker.

Den första boken du läste på engelska?
Jag kan inte komma ihåg den första boken jag läste på engelska eftersom det förmodligen var någon tråkig skolbok. Däremot kommer jag ihåg den första boken jag läste med riktig behållning (faktiskt även det en skolbok) och det var Harry Potter and the goblet of fire av J.K Rowling. Ingen lite bok med andra ord.

Den senaste boken du läste på svenska?
Rörgast av Johan Theorin läste jag ut i går. Mycket bra och recension kommer till helgen tror jag.

Kan du citera några dikter?
Midvinternattens köld är hård
stjärnorna gnistrar och glimmar
alla sova i enslig gård
djup under midnattstimma.
Men skämt och sidor. Jag är ingen poesimänniska. Läser fruktansvärt dåligt ur denna genre. Kanske skulle jag försöka ge den en lite större chans.

Hur hittar du tiden att läsa så mycket som du gör?
Prioritering. Att läsa är för mig att koppla av och när man har så mycket ljud runt omkring sig som jag har varje dag på jobbet så behöver jag komma hem och hamna i min egen zon. Därför får det ibland se ut som kom och hjälp mig och dö här hemma. Jag måste få läsa. Har heller inget behov av att titta en massa på tv, utan det gör jag mest för att vara social med sambon ibland. Har heller inga barn här hemma och därför har jag bara mig själv att ta hand om.

Vilka nya boksläpp ser du mest fram emot den här hösten?
Jag har faktiskt ingen aning. Många av de böcker jag har sett fram emot har redan släppts och jag kan faktiskt inte komma på en enda som jag längtar efter just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar