2012-04-05

Nya dråpligheter för Stephanie Plum

Stephanie Plum är en magnet för olyckor. Vad hon än tar sig för så hamnar hon i trubbel. Hon kan inte behålla en bil, hennes hår har en förmåga att förvandlas till allt möjligt som inte verkar var hår, hon har två snygga män som hänger henne i trasorna, ja något. Hennes jobb är ingenting att ha, hon är Bounty Hunter, och hon är rent ut sagt urusel på det. Dessutom är hennes vän en föredetta hora, stor, svart, illa klädd som heter Lula. Och Lula är ett kapitel för sig.

I Explosive eighteen av Janet Evanovich är Stephanie precis tillbaka från en semester på Hawaii. En semester där hon kommer hem några dagar tidigare och har ett vitt märke på fingret, precis som efter en ring. Och givetvis så kommer hon hem till fler katastrofer. Killen som hon satt brevid på planet och som aldrig dock upp igen efter de hade mellanlandat i Los Angeles hittas död. Dessutom börjar en massa skumma typer dyka upp hos hemma hos Stephanie, FBI, fake FBI, en fästmö och en riktig galning med kniv. Men värst är nog ändå när ärkefienden Joyce dyker upp oinbjuden.

Det här är inte en av de bästa böckerna med den håller trots allt en hög klass precis som alla Evanovich böcker gör.

Jag är som en lite igel för att hålla koll på när det kommer ut fler böcker om Stephanie Plum. De köps hem sen får de gärna ligga där ett tag och ropa på mig. Jag älskar dem. Det är något med det lättsamma språket, som är fyllt med ironi och illfundighet som gör att jag ligger och gapskrattar åt det som händer i böckerna. Och trots att det många gånger är samma dråpligheter som händer är det lika roligt varje gång. Jag tror inte att jag har stött på böcker som är mer avslappnande för mig, för ibland behöver jag bara få skratta rätt ut, det händer inte för ofta annars. Dessutom gillar jag romantiken i dem. Kampen om vem hon ska välja, Morelli (polis i Trenton som hon har ett långt förflutet med) eller Ranger (the mystery man, som alltid ställer upp och skyddar henne). Själv röstar jag för Ranger, men jag hade inte tyckt illa om att få unmgås lite med Morelli heller.



2 kommentarer:

  1. Jag har lyckats köpa på mig del 11 i den här serien och är i valet och kvalet om jag ska läsa den eller försöka få tag på de tio som föregår min bok för att läsa dem i ordning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget måste att läsa dem i rätt ordning, men jag tror att man får ut lite mer på det sättet.

      Radera