2012-04-15

Ytterligare en bra paranormal romance

Fallen av Lauren Kate är nu utläst. Efter det att jag gav mig själv de där efterlängtade lästimmarna i går kväll så bara flög sidorna förbi. För det här gillar jag verkligen.

Efter vissa otäckheter i sitt förflutna tvingas Luce (Lucinda) börja på en reform-skola, Sword and Cross. Det känns mer som ett fängelse, med galler framför fönstren, grindar runt skolan, och att tvingas lämna ifrån sig sin mobiltelefon. Detta gör att Luce inte alls vill vara där, hon hatar stället. Trots detta börjar hon bekanta sig med stället och dess invånare. Där är den något udda Arienne, och Penn som blir hennes kompisar. Där är den charmerande Cam som verkligen verkar gilla henne. Men framför allt är där Daniel. Daniel som Luce är dragen till på ett sätt som hon inte riktigt kan förklara, det känns som hon känner honom redan, och detta trots att han gör allt för att skrämma iväg honom från henne.
Samtidigt är det de mörka skuggorna som kretsar runt henne. Skuggor som hon har sett i halv sitt liv och som skrämmer henne och som helt plötsligt börjar dyka upp oftare och oftare.

Fallen är en historia som trollbinder mig. Jag lockas av historien och vill hela tiden komma framåt för att få veta om Luce kan komma på vad som händer runt henne. Jag vill ta reda på mer om vem Daniel är, även om jag har en viss misstanke. Och jag vill ha reda på vad det är för skuggor som jagar henne. Och inte blev jag fullt tillfredsställd när boken är slut. Nä, nu måste jag så snabbt som möjligt (på tisdag) ta mig till biblioteket för att införskaffa fortsättningen, Torment. Den står där så vackert på hyllan och väntar på mig och jag ångrar mig bittert att jag inte lånade den också när jag var där i torsdags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar