2012-04-30

Jag fick lite smått panik...

Jag fick lite smått panik när april månad började närma sig sitt slut och jag insåg att jag inte läst böcker från något av mina mål. I och för sig ligger jag rätt så bra till från föregående månader, så det är ju inte kris och katastrof, men en bok till min geografiutmaning kändes som ett måste. Därför började jag googla efter Kanadensiska författare och hittade Giles Blunt. Tydligen en rätt så stor deckarförfattare som jag helt lyckats missa tidigare. På biblioteket hittade jag sen No such Creature av författaren.

Max är 70 någonting och tjuv. Tillsammans med sin brors sonson Owen ger han sig varje sommar ut på turné längs vägarna i USA. Max är excentrisk, minst sagt, han rånar nämligen bara rika republikaner, och citerar jämt Shakespear. Men alla tycker det är dax för Max att pensionera sig eftersom han börjar bli senil.
Den här sommaren möter de Sabrina, och de jagas av Zig som försöker sno deras byte och allt går bara helt fel.

I början när jag läste boken var jag inte helt övertygad om det här verkligen skulle vara en bok för mig. Det började trögt och det tog nästan 1 vecka innan jag ens var 50 sidor in i boken (kan i och för sig skylla på sjukdom här). Men den växer. Historien är enkel och charmig med mysiga karaktärer och man kan inte låta bli att älska Max, trots hans fel och brister. Och Owen är så där lagom charmigt naiv, på väg att bli vuxen, men ändå inte riktigt.

Blunt kan jag nog definitivt tänka mig att ge ytteligare en chans...

Boken heter Svart sorti på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar