2012-07-22

Dag 6


30 days of books - A book that makes you sad

Jag har gråtit till många böcker. Och filmer. Jag gråter till allt som går att gråta till. Det har nog lite med att göra att jag aldrig gråter i verkliga livet, i alla fall ytterst sällan. Men till böcker flödar tårarna fritt. En film som verkligen fick mig att gråta rätt igenom var P.S I love you och därför var det med fasa jag gav mig in på att läsa boken. Och visst grät jag. Men kanske inte så mycket som jag hade räknat med. Men det är absolut den första bok jag kommer att tänka på när det gäller "ledsenhet".  Är det någon där av Marian Keyes är också en sådan bok, men det är en helt annan historia (eller dag om ni så vill).

Äskar rollprestationerna i filmen. Både Butler och Swank är underbara.



30 days of Harry Potter - Favourite professor

Lätt!! Eller kanske inte? Jag älskar professor Severus Snape, men samtidigt kan man inte låta bli att hata honom. Han är faktiskt inte riktigt snäll. Sen älskar jag Lupin. Han som verkligen låter eleverna lära sig något vettigt, i alla fall enligt  min mening. Eller McGonogall som är där för allas bästa - stäng men rättvis. Jag älskar dem alla. Sen kan vi ju inte glömma Dumbledore - fast endå inte. Men så har vi ju Hagrid som helt plötsligt blir professor. Men bäst? Det var kanske inte så lätt. Snape - Lupin - McGonogall - Dumledore - Hagrid. Svaret får  nog till slut hamna hos Snape och då mycket tacka vare Alan Rickman underbara prestation. Och ska jag lita helt till - och enbart till böckerna - så får det nog bli professor Lupin. Lupin som känner Harrys föräldrar, som blir en varulv då och då och som faktiskt, helt förutsättningslöst vill elevernas (och framför allt Harrys) bästa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar