2015-05-05

Tematrio: Kalasande

Denna veckas tematriofråga tycker jag är svår. Det tillhör liksom inte vanligheterna att jag lägger likande detaljer på minnet, såsom om man firar något. Men med lite klurande ska jag komma på tre.

Berätta om tre böcker där man firar något; en födelsedag, en speciell händelse eller högtid eller något annat.

Inför mitt eget bröllop ville jag gärna läsa om andras bröllop, lite för att själv hitta inspiration. Vart vänder man sig om inte till chicklitt. Så mitt firande får bli bröllop.

1 Nora Robert har skrivit en hel kvartett om bröllopsfirande. Böckerna börjar med Som en drömbild alla böckerna handlar om fyra vänninor som driver en bröllopsagentur och som givetvis längs vägen hittar sig varsin egen drömman. Det här är kanske inte böcker som kommer gå till historien och i ärlighetens namn hade det förmodligen räckt att läsa en eller möjligtvis två böcker. Men det är trots allt Nora Roberts,

2. Married by Christmas av Scarlett Bailey handlar om Anna som i hela sitt liv velat gifta sig på julaftonskväll. Tillslut hittar hon the one, eller i alla fall tror hon det. Det visar sig dock några dagar innan bröllopet att han redan är gift, vilket han själv tycks ha glömt bort. Anna ger sig iväg på jakt efter den förlorade frun för att få henne att skriva på skilsmässopapper.
Helt klart en väldigt läsvärd och underhållande bok. Jag gillar den och även om det verkar som om det inte blir något bröllop så står det helt klart i fokus.

3. Sohie Kinsella är ju lite av en mästare på det här med chick-litt och i Nya kontakter så ska det definitivt firas bröllop. Om det inte vore så att bruden råkat tappa den ärvda förlovningsringen. Medans hon letar råkar hon istället hitta en mobiltelefon och en ny spännande kontakt knyts.
Det här är defintivt typiskt Kinsella pinsamt, men samtidigt tyckte jag mycket om boken när jag läste den.

18 kommentarer:

  1. Jag är ingen chicklittläsare... men grattis och hoppas ni får en fantastisk bröllopsdag utan borttappade ringar och upphittade exfruar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarade mig utan både ringförlust och extra fruar. Det är snart ett år sedan vi gifte oss men jag tyckte det var roligt att läsa lite böcker på temat till dess.

      Radera
  2. Jag valde också bröllop som tema! (www.boktanken.blogspot.se) Men vi har valt helt olika böcker, ser jag. Dina är nog mer chic-lit och kanske lite varmare och gladare än mina val. Intressant att vi valde så olika trots samma tema!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns säkert en hel uppsjö böcker på ämnen. Dessa böcker är helt klart underhållande (möjligen med undantag av Nora Roberts böcker).

      Radera
  3. Roligt med Kinsella, hennes böcker är snudd till fåniga ibland, men ändå så är de ganska underhållande och roliga. :) I min tematrio hade jag med boken Bröllopsnatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Kinsella har den förmågan. Ibland blir det så pinsamt så att jag knappt klarar av att läsa och det är anledningen till varför Shopaholic-serien är oläst hos mig. Men ibland blir hon riktigt bra. Bröllopsnatten har jag också läst men den var jag inte jätteförtjust i.

      Radera
  4. Jag undrar om inte min fru har böcker av Nora Roberts.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog inte alls omöjligt med tanke på att hon har skrivit över 200 böcker. Hon är världens mesta författare.

      Radera
  5. Jag har Nora Roberts bröllopsserie men har ännu inte läst den. Där måste helt klart vara lite kalasande,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalasande i nästan varje kapitel på ett eller ett annat sätt. :)

      Radera
  6. Jag brukar inte heller lägga märke till sådant så det var lite knivigt att hitta tre, men det gick till slut. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just bröllop var lättare, men ett vanligt födelsedagskalas kan jag nog inte komma på alls. Inte något i positiv bemärkelse i alla fall.

      Radera
  7. Kinsella har jag kikat lite på, men det är inte alltid chick-lit funkar för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kinsella tycker jag i alla fall är ganska så extrem. Vissa böcker är riktigt bra medans jag inte klarat av att läsa ut andra. Hysteriskt är väl ett ord som kan beskriva hennes författarskap.

      Radera
  8. Har inte läst någon ur din fina trio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, hoppas du fick något tips i alla fall.

      Radera
  9. Har inte läst någon av dina böcker. Men Nya kontakter av Kinsella står och väntar i bokhyllan. Jag valde faktiskt en annan av hennes böcker i min trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det har firats en hel del i hennes böcker. Det känns så i alla fall.

      Radera